Inloggen
voeg je column toe

Columns over misdaad

ABBA gaat weer concerten geven!

In de Trouw van zaterdag 28 april 2018 werd in de rubriek 'Personalia' gemeld, dat ABBA nieuwe muziek gaat uitgeven, voor het eerst na 35 jaar. Ze hebben al twee nieuwe nummers geschreven en opgenomen. Ze zijn 35 jaar ouder geworden en dat is hen natuurlijk aan te zien, want geen mens ontkomt aan het fysieke en psychische verval.

Björn Ulvaeus, Agnetha Faltskog, Anni-frid Lyngstad en Benny Andersson zijn weer bij elkaar gekropen, maar of dat het good-old ABBA weer doet herademen, betwijfel ik ten zeerste. Alleen de meest doorwinterde ABBA-fans zullen weer helemaal door het dolle gaan, denk ik, maar de meesten zullen echt niet voor een bejaardenbandje gaan zwichten. Bovendien kennen we de ABBA-formule nu wel en zitten we niet echt op nog wat identieke nakomertjes te wachten. Al gaan we ze natuurlijk wel beluisteren, want ze blijven hoe dan ook muzikaal gezaghebbend. Overigens gaan ze niet lichamelijk weer op wereldtournee, maar gebruiken ze een hologram, een digitale projectie. Inderdaad, slik die bittere pil maar meteen door. Wat een afgang zeg!

Verderop in de Trouw gaat Joris Belgers er wat dieper op in in zijn artikel 'Dood is helaas nog altijd dood'. Ja, die protestantse Trouw is ook niet meer wat het is geweest. In het Nieuwe Luxor in Rotterdam stond onlangs een hologram van Roy Orbison op te treden. In november 2018 staat Maria Callas op die manier in Carré en er wordt gewerkt aan een tournee van Frank Zappa. Tupac en Michael Jackson kwamen ook al eens per hologram een concert geven. Joris zegt: 'De huidige trend van hologramconcerten neigt naar perverse afgoderij en is om meer redenen zorgwekkend!' Het publiek krijgt geen echte hologrammen te zien, want dat is veel te duur, maar een soort tweedehands versie. 'We streven naar authenticiteit', durft de directeur van het Amerikaanse bedrijf Eyellusion te verklaren. 'Het gore lef van deze aasgieren!', reageert Joris, 'de rechten zijn vast netjes geregeld, al benevelen de rinkelende kassa's ongetwijfeld het ethische beoordelingsvermogen van de erven Orbison of Zappa!'. ABBA is al bezig met een hologramtour, terwijl ze vaak onderling ruziën, waardoor deze nieuwe vorm van optreden makkelijk gaat. Dat ze nieuwe muziek hebben gemaakt, is natuurlijk wel opwindend.

Met fake-achtige hologramconcerten kun je als artiest tegelijkertijd wel wereldwijd tientallen concerten geven. Denk aan het financiële totaalplaatje. Met deze illusie vaart het kapitalisme wel. Beyoncé kan gewoon thuis op de sofa blijven liggen en aan haar champagne nippen, terwijl haar miljoenen binnen stromen. Het meest vreselijke is dat er inderdaad een markt voor is en dat de fans kaartjes vanaf 60 euro betalen voor bijvoorbeeld een optreden van Maria Callas. 'Zo'n ingeblikte, voorgekookte concertervaring zal nooit het origineel benaderen!', zegt Joris, 'dood is helaas dood!'. Hij pleit ervoor om een nieuwe Callas, Orbison en Zappa te zoeken. Dat lijkt mij inderdaad een beter idee dan al die morbide en illusionaire oplichterij.

Hoe ziet zo'n hologramconcert van ABBA er in feite uit? Projecteren ze dan de ABBA-leden zoals ze nu zijn of zoals ze eens waren, fris en vrolijk, sexy en levenslustig? Ik zou me bij voorbaat al flink bedonderd voelen, wanneer ik naar zo'n fakeconcert zou gaan. Bovendien leven de vier ABBA-leden nog en vind ik het dubbel-verraad naar hun trouwe fans, waarvan ik er één ben.

Verder waren Agnetha en Anni-Frid in hun hoogtijddagen beeldschone jongedames, maar daar is ook niet zoveel meer van over, zoals dat nu eenmaal bij alle vrouwen gebeurt. Overigens kunnen oude vrouwen ook heel aantrekkelijk zijn, op hun manier, en ben ik van mening dat ouderdom juist in onze verjongingscultuur meer en meer respect verdient. Grijs haar, rimpels, verzakkingen en verkleuringen zijn de natuurlijke gang van zaken, die we niet behoren weg te poetsen met dure schoonheidsbehandelingen en negeermethoden. Mijn huid is ook niet strak meer en vertoont schubachtige inkepingen als van krokodillen en slangen. Er komen alsmaar meer streepjescodes bij. Alleen de ziel blijft eeuwig jong.

Waarom maakt het ABBA-viertal geen duidelijk statement, door te stoppen met commerciële uitbuiting en gewoon weer enkele live-concerten te gaan geven? Er is ook een limiet aan hun aardse bestaan en laat ze dat gewoon zichtbaar maken, in plaats van valse beelden te projecteren, waarmee ze hun overgebleven fans op misselijke wijze misleiden en financieel een poot uitdraaien. Ze zijn alle vier rijk genoeg, dus voor het geld hoeven ze het niet te doen. Die illusionaire gedachten moeten ze eerst loslaten. Anders zullen ze op de valreep van hun wereldberoemde, hoogst succesvolle carrière alsnog als geslepen geldwolven te boek blijven staan.

Schrijver: Joanan Rutgers, 29 april 2018


Geplaatst in de categorie: misdaad

4.0 met 2 stemmen 48



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)