Inloggen
voeg je column toe

Columns over verkeer

(G)éénkindpolitiek

Door het stikstofprobleem, dat natuurlijk voor veel consternatie zorgt, is er disbalans tussen landbouw en natuur, ofwel (boze) boeren en natuurbeschermers. Het verlies aan biodiversiteit in Nederlandse natuurgebieden, veroorzaakt door overmatige stikstofuitstoot afkomstig uit de landbouwsector, heeft er in Den Haag toe geleid dat de Nederlandse regering heeft opgeroepen tot reductie van die stikstofuitstoot in de landbouwsector; opnieuw een onevenwichtigheid, nu tussen hogere productiekosten en de eis aan boeren zoveel mogelijk tegen een zo laagmogelijke prijs te produceren. Overigens is stikstof een verzameling van meerdere gassen, waarvan ammoniak en stikstofoxiden schadelijk zijn.

Welke winst is in de landbouwsector zelf te behalen?

De volgende:

1. Het toevoegen van meer water bij de mest
2. Het produceren van minder eiwitrijk veevoer
3. Meer weidegang voor de koeien
4. Het fokken op voerefficiëntie dat voor minder ammoniakuitstoot zorgt bij de individuele koe
5. Het gebruiken van een mestapp om het ideale mestuitrijmoment te bepalen

Het stikstofprobleem was in de jaren '90 vele malen groter. In Nederland groot, doordat alles en iedereen dicht opelkaar zit.


Dat alles en iedereen dicht op elkaar zit, is bijzonder weinig aan te doen, behalve, net als in China een (g)éénkindpolitiek. Ook met zo'n beleid pas op de lange(re) duur.


Het stikstofprobleem wordt naar mijn mening groter gemaakt dan het uiteindelijk is, aangezien de depositie, dit is de neerslag, het bezinksel sinds ruim 30 jaar, sinds 1990 met ongeveer 45% is gedaald. Verdeeld over ammoniak en stikstofdioxide met respectievelijk zo'n 40- en ruim 50%. Ondanks deze gereduceerde percentages komt op ongeveer driekwart van het Nederlandse natuuroppervlak nog steeds teveel stikstof terecht. Om dit probleem daadwerkelijk te tackelen, zouden de volgende maatregelen moeten worden getroffen:

- Overdag de maximumsnelheid omlaag naar 100 km/u
- Aanpassing veevoer zorgt voor minder ammoniak
- Opkopen van veehouderijen die willen stoppen
- Extra geld voor verduurzaming stallen
- Veehouders die willen, moeten de mogelijkheid hebben extern te salderen
- Coaches en regiobijeenkomsten om boeren te adviseren

Over de maximumsnelheid kan te allen tijde een boom(pje) worden opgezet, maar liever/beter 120- of 130 km/u met en in een elektrische wagen dan in een benzine- of dieselauto ook al is deze in figuurlijke zin gesproken misschien wel groen, groener, groenst...!

Schrijver: Annejan Kuperus
11 september 2022


Geplaatst in de categorie: verkeer

4.0 met 8 stemmen 172



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)