Kerst 2024 in reclame: lekker, lekker, lekker, en…heerlijk.
dagcolumn
4.1 met 16 stemmen
555 Heden in de krant de advertentie van de grootgrutter met een foto van zes flessen wijn elk aangeduid met de aanprijzing ’lekker’. Dat is alleen al zesmaal ‘lekker’. Ook de andere reclame-uitingen van de Zaanse kruidenier gaan vooral over ‘lekker’. Sterker nog, de reden van bestaan van deze landelijke super zit in de slogan: ‘Dat is het lekkere van…’. Gemakkelijk is het om oorlogsdreiging, zwaar politiek geklungel, explosies bij woonhuizen en dreigtaal van militairen en de…
Wat bij na-apen begint
dagcolumn
4.0 met 6 stemmen
120 Dan sta je voor een kleine groep mensen die niet weten wat er komt en dan ga je over je boek praten. Best spannend. En dan stel je ze drie vragen, waarmee je bewijst dat ze geen chimpansees zijn. De eerste doet er niet toe, maar de tweede en de derde zijn: wie kent meer dan de helft van de mensen in deze zaal? Niemand. En wie voelt zich veilig. Iedereen.
Chimpansees, kan ik dan vertellen, kunnen dat niet. In een groep zitten met zoveel vreemden. Mensen kunnen dat wel. Wrangham, ik noem hem niet…