Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Gesplitst

Sinds een paar dagen heeft de site www.nederlands.nl zich gesplitst in een gedichten-site www.gedichten.nl en een proza-site www.nederlands.nl.

Op de eenheidssite was er veel ruimte voor allerlei soorten dichtwerken en maar een enkel tabblad voor proza.
Nu is het anders: je kunt je hart ophalen op de proza-site aan beschouwingen, verhalen, hartekreten (prozaïsche ontboezemingen van allerlei aard) en een aantal vaste columnisten krijgt de kans zijn lof of gal uit te laten waaieren over het polderwijde web.

Mensen uit mijn omgeving vonden mij deze week zo goed in mijn vel zitten!
Hoe zal dat nu komen, dacht ik verwonderd. Door het brievenboek van Balkenende? Voer voor positivo’s …
Maar geen brief was aan een medewerker van de site gewijd, hoewel onze premier de site wel tot zijn favorieten rekent (www.janpeterbalkenende.nl). Eerder dus een krenking: héél licht, want zo medeplichtig kijken als H. Mulisch deed, zou mij toch niet lukken.

Ik kon er niet bij – mijn goede stemming dreigde om te slaan in een kwellend gevoel van niet begrijpen - tot ik een onderzoek onder ogen kreeg van James Kaufman en Janel Sexton, Amerikaanse psychologen die onlangs in 'Why Doesn’t the Writing Cure Help Poets?' uitgevogeld hebben dat prozaschrijvers veel effectiever van zich afschrijven dan dichters.

Vooral narratief proza scoort hoog op het therapeutisch verwerken van leed en stress. Narratief? Vertellend proza: gewoon vertellen hoe iets in elkaar zit! En niet in een mystieke wolk hullen wat de (quasi)dichters op de gedichtensite doen: zonder kop en staart.
Hoe onbegrijpelijker het gedicht, hoe slechter de verwerking, stellen de deskundigen in hun literatuuronderzoek vast.
Hoe narratiever het verhaal van begin tot eindpunt, hoe eerder men opgelucht de trauma’s terzijde kan schuiven.

Ik maak mij zorgen over de tot depressie neigende beheerders en gebruikers van de gedichtensite. Nu ik dit goed heb beargumenteerd, valt deze zorg geheel van mij af.
Wat een mooie zondag na de splitsing! Met door de wintertijd één uur extra om narratief bezig te zijn!


Zie ook: http://www.gedichten.nl

Schrijver: Dagschrijver, 30 oktober 2006


Geplaatst in de categorie: psychologie

3.8 met 13 stemmen 1.910



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
w.m. huisman
Datum:
3 november 2006
Email:
willy_huismanhotmail.com
grijnssss

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)