Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Poldertaliban

Even met Nico Epskamp gebeld. “Goedemiddag, Oplopers hier. Ik lees dat je een dating-service voor gedetineerden hebt opgezet? En dat de gedetineerden dan hun hobby’s moeten opgeven?” Ja, dat had ik goed begrepen, vertelde Nico mij. Reden om nog even door te vragen. “Maar stoot dat de vrouwtjes niet af dan? Mij lijkt het toch geen aanbeveling wanneer zware mishandeling, bedrieglijke bankbreuk, overmatig drugsgebruik of kindermishandeling als hobby wordt opgegeven.” Ik zag het allemaal weer veel te negatief, kreeg ik te horen. Maar daar ben ik het niet mee eens. Ik kan me er werkelijk niets bij voorstellen: een relatie willen beginnen met een of andere crimineel die in de bak zit. Je kunt je date toch nooit recht in de ogen kijken, met zo’n zwart balkje ervoor, en bovendien is het vanaf het Amstelstation altijd best een winderige wandeling naar de Bijlmerbajes.

Over winderig gesproken. Het schijnt gezonder te zijn om een opkomende windhoos vooral de vrije loop te laten. Want het inhouden van winden schijnt slecht te zijn voor je darmen, en de giftige gassen die dan in de bloedbaan terecht komen kunnen een fikse hoofdpijn veroorzaken. Nou moet ik zeggen dat ik na die knal voor mijn harses die ik kreeg toen ik in de tram een fikse scheet liet, ook niet geheel hoofdpijnvrij ben. Maar goed, straks zal ik mevrouw Oplopers maar eens vertellen dat ik voortaan ook onder ons donzen dekbed zo nu en dan een enkel knettergeluidje ten gehore zal brengen. Ik vrees dat mevrouw Oplopers wel even zal tegenstribbelen, maar ja: gezondheid gaat voor!

Nu we het toch over gezondheid hebben: als je je wat lusteloos voelt, wat sombertjes, en je ogen staan een tikje flets, dan is er volgens sommigen nog maar één uitweg. Bij volle maan pianospelen met je gezicht naar het noorden, en uitsluitend nog paarse kleren dragen. Sommigen noemen dat alternatieve geneeskunde, maar volgens mij is dat gewoon kwakzalverij. Je weet wel: dokter Jomanda die de borstkankerpatiënte wijsmaakt dat ze bij haar in goede handen is. Rot toch op! Ik ben zo enorm blij dat een dierbare vriendin gewoon niet in dat kwakzalvercircuit terecht is gekomen toen bij haar borstkanker werd geconstateerd. Ze is naar een echte dokter gegaan, en naar een echt ziekenhuis en het gaat nu heel goed met haar. Maar bij de NCRV kun je tegenwoordig kijken naar een televisieserie waarin wanhopige patiënten zich tot kruidendokters, piskijkers en sterrenwichelaars wenden. De Vereniging tegen de Kwakzalverij ageert tegen die rotzooi, en heeft de Gezondheidsinspectie gevraagd, in te grijpen. Terecht. Maar de perswoordvoerder van de NCRV keek in zijn glazen bol en stelde dat ze alleen maar willen laten zien dat er meer is dan de gewone dokter. Nee, voordat die rotzooi van de buis is, moeten er nog wel wat harde noten worden gekraakt…

Maar mag ik het behalve over harde noten ook even met u hebben over héle noten? Want dat schijnen de enig juiste te zijn. Hele noten dus. Want halve noten, mollen en kruizen: dat mag niet van de SGP. Veel te frivool. Een piano is al een wild apparaat, maar daar zitten gelukkig flink veel zwarte toetsen op, zodat je vooral muziek in mineur kunt spelen. Want vrolijke deuntjes? Uiterst zondig! En dat is nog maar het begin. Het opperhoofd van de SGP in de Gelderse Statenfractie wil onmiddellijke stopzetting van de subsidies voor centra waar popmuzikanten optreden. Want zulke muziek is Duivels. Sterker nog: zelfs tempoverschillen (wij noemen dat “ritme”) zijn uit den boze. Net als dansen, want dat leidt maar tot zedelijk verval. Knettergek zijn ze, die Poldertaliban. Waar halen ze het recht vandaan om iedereen hun wil op te leggen? Waarom mag ik van ze niet naar goede muziek luisteren? Of op zondag naar de bioscoop? Misschien moet wereldverbeteraar Geert Wilders zijn pijlen niet alleen op moslims richten, maar ook op dit soort idioten! In plaats van een beetje te genieten maken ze het leven tot een grote lijdensweg. Dat ze zichzelf het leven zo zuur maken is tot daar aan toe, maar zelfs het geluk van hun kinderen offeren ze op voor hun Godsdienstwaanzin. De halve Bible-belt ligt met verhoging in bed. Allemaal de bof, want inenten mag niet. De bof is nog vrij onschuldig, maar het wachten is op de volgende polio-epidemie. Zelfs de meeste collega-Christenen schamen zich diep voor deze fundamentalisten. Maar er is één troost. Er is een nieuw soort candy-bar op de markt verschenen, die het bij de Oud Bevindelijk Gereformeerden Artikel 42 wel prima zal doen. Want die repen zijn, zo hoorde ik op de radioreclame, uitsluitend gevuld met hele stukjes noot…

Schrijver: Driek Oplopers, 25 april 2008


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.8 met 5 stemmen 194



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)