Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Zo maar wat doen

“Meneer, heeft uw bedrijf een slogan?” vraagt een vriendelijke meneer aan de andere kant van de telefoonlijn.
Ik zit meteen rechtop. Er is een verschil tussen vriendelijke meneren thuis en op het werk. Thuis hoeven ze mij niet veel te vragen, ik heb er toch geen belangstelling voor. Op het werk is het wat anders. Dan ga ik er maar van uit dat de telefoniste alle jokers en avonturiers al afgepoeierd heeft. En dat de vriendelijke man mij dus iets zinnigs te vertellen heeft.

Een slogan dus. Ja, tuurlijk hebben we er een. Wel twintig zelfs. En een stuk of twintig uit het verleden die een zwervend bestaan leiden en op de meest onhandige momenten weer opduiken. De echte klapper zat er nooit bij. Het waren eigenlijk allemaal geflopte probeersels. De man herkent het beeld. Hij praat alsof hij de goedlachse buurman is die je joviaal op je schouder slaat. “Ach meneer”, zegt-ie. “Dat komt in de beste bedrijven voor. Daar hoeft u zich niet voor te schamen”. Nou dat doe ik ook niet, maar ik ben wel benieuwd waar dit gesprek naar toe gaat.

De man heeft slogans in de aanbieding. Niet één, niet twintig, maar zoveel dat hij geen getal wil noemen. Als hij een keer langs mag komen, dan wil hij er wat meer over vertellen. maar de echte klapper verklap-ie natuurlijk niet. Nu wil hij alleen maar weten of ik weet waar het bedrijf voor staat. Tja, da’s een goeie. Wat doen we eigenlijk? We maken een heleboel verschillende dingen. Nuttige en volslagen overbodige dingen. Voor thuis, op vakantie, onderweg en noem maar op. Maar om daar nu de ultieme slogan voor te verzinnen, dat is ons nooit gelukt. De man mag het proberen.

Op weg naar huis zie ik een bord met een hert, een wild zwijn en een konijn. “Wij steken zomaar over”, staat er op. Geniaal, bedenk ik. Zo is het, die dieren hebben een heerlijk leven. Ze doen gewoon waar ze zin in hebben en ze vertellen dat vriendelijk aan iedereen die langs komt. Ik heb het. “Wij doen zo maar wat voor u”. Ja daar zal die vriendelijke meneer van opkijken.

Schrijver: Rob Chevallier, 9 november 2009


Geplaatst in de categorie: algemeen

2.0 met 5 stemmen 265



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)