Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Argentijns drama

Argentinië is de afgelopen decennia politiek en economisch gezien kapot gemaakt, waardoor de levensstandaard van de Argentijnen dramatisch is geworden. Je kunt dat op veel manieren merken, zoals simpelweg de geschiedenis te leren. Maar de meest aantrekkelijke wijze is waarschijnlijk daar heen te gaan. Twee activiteiten staan symbool voor het drama. Allereerst het voetbal. Al heb je geen peso te makken, toch ga je naar het stadion. Zo kun je weer een week overleven. Als Argentinië de WK-kwalificatie niet zou zijn doorgekomen, zou elke Argentijn asiel hebben aangevraagd. En ten tweede de tango. De gevoelige muziek, de danspassen, het krampachtig vasthouden aan elkaar. Omdat alles al is verloren en alleen de (potentiële) liefde nog overblijft.

Maar ik ken weinig mensen zo trots als de Argentijnen. Ook al is een groot deel oorspronkelijk afkomstig uit vooral Zuid-Europa, kom niet aan de blauw-witte vlag. Mijn Spanje-Spaans kon ik niet verbloemen, maar desondanks (of misschien juist daarom?) werd ik vertrouwd en heb ik vele uren gesproken met de lokale bevolking. Over het pijnlijk zichtbare contrast tussen wat is - en wat is geweest. Zoals de twee splinternieuwe torenhoge gebouwen van een financiële instelling in de eens zo mooie oude haven. En dat ik naast de prachtige oude gebouwen geregeld kinderen in het zwerfafval iets waardevols zie zoeken. Ik vraag naar het waarom, maar niemand kan mij het antwoord geven. In de volle, rokerige kroeg klinkt een tango op de achtergrond, voordat straks het voetbal begint. Zo blijf ik geboeid door het drama dat Argentinië heet.

Schrijver: Delano, 28 december 2009


Geplaatst in de categorie: algemeen

2.0 met 1 stemmen 147



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)