Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Vrijheid niet op recept

Een twaalfjarig Joods meisje uit Utrecht werd begin 1944 apothekersassistente in concentratiekamp Theresienstadt. De kampleiding maakte bekend dat ze voor deze post iemand namen die goed Duits verstond. Het meisje met haar familie via Westerbork gedeporteerd ging nerveus stil voor zichzelf repeteren. Enkele dagen later werd geroepen: “Für die Apotheke macht mann jetzt zwei Schritte vorwärts!”

Zij was de enige die twee stappen vooruit deed. De rest bleef staan. De vriendelijke Tjechisch-Joodse apotheker sprak af haar eerst Duitse termen te leren. Een jaar later voelde de Utrechtse zich apotheker. Februari 1945 toen de familie in een ruil voor hulpgoederen Zwitserland in mocht.

Theresienstadt, Tjechische vestingstad sinds 1941 Duits concentratiekamp. Meestal doorgangskamp. Waar eerst 7.000 Tsjechen woonden, nu 50.000 Joden, waaronder 11.000 kinderen. Uitgehongerd stierven er alleen 1942 al 16.000. Logisch dat niemand 03/02/1945 geloofde dat 1200 joden naar Zwitserland mochten vertrekken.

Verbijstering en scepsis heersten tot een trein Pullman wagons voorreed. Aldus dr. Loe de Jong, blz 886 deel 10b - Het laatste jaar. Met 437 Nederlandse Joden, waarvan dat meisje er één was. Zij, nu bijna tachtig, vertelde me er gisteravond over. Bij een kop koffie na de Dodenherdenking.
Ook over de belangrijke rol van het Rode Kruis uit landen als Zweden en Denemarken. De Jong meldt dat Nederland vergelijkenderwijs ernstig achterbleef.

In 1943 leidde Deense druk om Rode Kruisbezoek tot toestemming daartoe. Eichmann c.s. voelden zich gedwongen tot bedrieglijke voorstellingen en nep-documentaire voor propagandadoeleinden. 'Theresienstadt: Ein Dokumentarfilm aus dem jüdischen Siedlun' deels te zien op:
http://www.youtube.com/watch?v=OlIMAJF3kic

Ook 1944 trouwde verzetsstrijder Geert Lubberhuizen met een apothekersassistente, jeugdliefde Willie van Reenen. Geert(1916-1984) was een bijzonder mens in onze delta. Zijn irritatie groeide gaandeweg met wat op zijn pad kwam uit studentikoos vertoon tot heldhaftig verzet. Spil van het Utrechts studentencomité dat 300 Joodse kinderen in veiligheid bracht. Schuilnamen Bas Ruys, Karel Ferdinand de Lange - hij mat 1.93 - tot B. de Busy. Namen die linken aan de roemruchte uitgeverij die Lubberhuizen oprichtte, 'De Bezige Bij'.

Historicus Richter Roegholt schreef ‘Geert kon alles. Die grote man kon onzichtbaar langs versperringen komen, huizen in- en uitgaan. Niemand kreeg vat op hem. Dat zat hem in zijn onschuldige blik en argeloze lichaamstaal.’
Heroïsch hoe zijn club UvU’s studentenadministatie vernietigde. Hij vocht voor vrijheid die hijzelf zelfs onder oorlogsomstandigheden optimaal trachtte te praktiseren. Geen drukdoenerij of grootspraak. Corpsbal die voorging in de strijd om in één nacht alle alcoholische drank op de soos te consumeren. Voordat de Duitsers volgende morgen de tent sloten. Bijna organisch verlengstuk van zijn illegale acties werd De Bezige Bij. Hij bleef altijd zichzelf: charmeur, kameleon, literair ondernemer met avant-gardistisch fingerspitzengefühl.

Zomer 1945 bracht Lubberhuizen Leonard Huizinga’s ‘Zes kaarsen voor Indië’ uit. Vooraf aan Defensie verkocht. De ‘Coöperatief’ verenigde auteurs spraken zich uit: tegen. Vanwege nationalistische toonzetting en oorlogshitserij. Geert zette door, alle ideële coöp-praatjes uit oorlogstijd ten spijt.

Paroolman Max Nord zei meteen zijn lidmaatschap op. Helemaal toen bleek dat Lubberhuizen Sutan Sjahrir’s antikoloniale Indonesische Overpeinzingen gecensureerd uit wilde brengen. Nord weet dat in 1986 aan ‘diens levenslange apolitieke houding’: Geert luisterde wel maar besliste toch zelf. ‘Hij was een koopman geworden.’

Eén van Geerts verzets&studievrinden, Anne Maclaine Pont(1916-1969), verzon ‘Bas as busy as a bee can be’ naar Geert’s pseudoniemen. Basis van naamgeving De Bezige Bij. Bas heet ook de tweede zoon van Geert die zichzelf zojuist pensioneerde als directeur van zijn eigen uitgeverij. Om cafébaas te blijven. Een eigenzinnige kleurrijke sociabele ondernemende drankstokende uitgever&caféhouder.
Knap van Bas, bij alle Basverwachting.


Zie ook: http://www.onsamsterdam.n...le/15-dossiers/212-de-vaste-ro

Schrijver: Jos Zuijderwijk, 5 mei 2012


Geplaatst in de categorie: vrijheid

4.6 met 8 stemmen 230



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)