Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

NOS versus De Correspondent: 0 - 1

Met wat goede wil kon je er een tv-talentenjacht in zien.Of een kickbokswedstrijd. Of het verhaal van David en Goliath. De arena bevindt zich in de bossen bij Zeist. In de ring Youssef Eddini, hoofd marketing en communicatie bij de NOS en Rob Wijnberg, baas van het digitale nieuwsplatform de Correspondent. Het medialandschap verandert razend snel en beiden vechten om een plek daarin. Hoe en waarom ze dat doen moet duidelijke worden in deze battle voor een publiek van ruim 60 mensen communicatieprofessionals.

Natuurlijk. De NOS is enorm, in termen van omzet, bereik. Een belangrijke speler in de nieuwsvoorziening en verslaglegging van sport en evenementen. Maar de NOS gaat aan zijn eigen succes – de granieten 'Joop van Zijluitstraling' – ten onder. De gemiddelde leeftijd van de (nieuws)kijker is met 58 hoog en stijgt. Broadcasting verliest het van narrowcasting. Daarom worden we nu elke dag op onze eigen kosten door Annechien Steenhuizen of Rob Trip verleid om mee online te gaan. Eddini probeert het tij te keren door vooral de uitstraling van de NOS te pimpen. Flitsende leaders, high key foto’s van de presentatoren, verslaggevers meer zichtbaar in discussieprogramma’s. Een hopeloze strijd. Een studente naast me vatte de paradox van de NOS mooi samen: om te overleven wil de NOS verjongen maar het publiek hecht aan de NOS om zijn oubolligheid.

Nee, dan de Correspondent. In een paar dagen tijd had ex-NRCnext hoofdredacteur Wijnberg via crowdfunding het geld bij elkaar om zijn onlinemedium te beginnen. Nieuwsmedium is niet het juiste woord. De term nieuws suggereert dat we met nieuws consumeren weten wat er aan de hand is in de wereld. Maar nieuws laat juist de ongebruikelijke kant van de werkelijkheid zien. Nieuws is wat andere media nieuws vinden. En nieuws is vooral niet te ingewikkeld: het moet vooral passen binnen de strakke formats van media. Bij de Correspondent staat niet wat de meeste aandacht trekt centraal, maar wat het meest relevant is. De journalist van de Correspondent bepaalt deze relevantie. Zoals een vak op school niets voorstelt zonder een bevlogen docent. Lezers dragen bij omdat 'zes artsen meer weten dan één zorgredacteur.' Er is geen noodzaak voor de Correspondent om een format te vullen, omdat de pagina vol moet, of omdat 8 uur journaal nu eenmaal 20 minuten duurt. De Correspondent bestaat dankzij (een groeiend aantal) donateurs, er zijn geen adverteerders.

Altijd en overal onafhankelijke en betrouwbare verslaglegging voor alle Nederlanders versus inzicht bieden hoe de wereld werkt. De NOS versus de Correspondent: 0 - 1 wat mij betreft. Omdat de Correspondent zonder overheidssteun meer een publieke taak vervult dan de in een hevige concurrentiestrijd verwikkelde NOS. Pech voor baantjesjagers:ondanks een hardwerkende communicatieafdeling gaat de NOS een onzekere toekomst tegemoet. En de Correspondent heeft geen communicatieafdeling nodig, zei Wijnberg. Daar konden wij communicatieprofessionals het mee doen. Gelukkig waren er bitterballen.

Schrijver: de Thuistoerist, 4 november 2013


Geplaatst in de categorie: internet

3.2 met 8 stemmen aantal keer bekeken 306

Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)