Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Kapitaal

Onregelmatig worden er in ons land bodemvondsten gedaan.
Er is geen klok op gelijk te zetten, maar dat hoeft ook niet.

Oudere jongens, meestal doorgeschoten schoolkameraden,
bestuderen vergeelde en half vergane schatkaarten en gaan,
met geigertellers, kompassen, thermosflessen en geheimzinnig
gorgelende metaaldetectors uitgerust, uitgerust op onderzoek.
Uit. Op Onder Zoek Uit. Nou ja, zoek maar uit. Of op. Of onder.

En dan vinden ze .... jarenlang alleen maar pijlpunten en vuistbijlen
en ander waardeloos materiaal als potscherven (ja, potztausend!)
kloostermoppen (ettelijke hele schuine), en veenlijken (goed geconserveerd).

Maar SOMS, HEEL SPORADISCH, JAAA, komt het voor dat twee alte
kameraden of trawanten, JAAA, een SCHAT vinden, een grote schat,
een schattebout, een schat van een schat met echte GOUDEN MUNTEN.

Sjonge jongens zo'n omweg heb ik in geen weken meer gemaakt
om tot de pijlpunt te komen van waarom het KAPITAAL heet.
En wel hierom, zei Kees, dat het HOOFD, de CAPITA, van de dan
of toen heersende heerser erop was afgebeeld. Opgebeeld. Ingebeeld.

Zo, beste lezers, is het woord KAPITAAL ingehamerd in onze TAAL.
Gemunt. Ingeslagen. Vastgekoppeld.

En, wat nog veel sluwer was: zo is de koppeling (!), de dieptepsychologische
impact in de munt opgeslagen, ingeladen (als een voelbare elektrische schok)van 'met wie je te maken krijgt, mocht je het in je boerenhoofd halen om daar de draak mee te steken, daar mee te sjoemelen, of daar de hand mee te lichten'. Dat kost je je capita, ofwel de-capita-tie.

Het hoofd betekende: deze munt is van (bijvoorbeeld) de Frankische koning Theodebert (534-548), van keizer Nero, of van Marcus Aurelius ('t is maar net welk hoofd er op stond) (en van die was het dus) (da's makkelijk), en YOU BETTER DON"T MESS WITH US (maar dan op z'n oud Frankisch of Romeins).

Eens even kijken wat er op mijn eigen laatste stuiver staat, of wie...

Wel, het goede nieuws is: ik heb nog 2 Euro 75.
En het andere goede nieuws is: alleen op 5 van de rooie stuivers staat het afgeplatte hoofd van die mevrouw met het bloemkoolkapsel; op de de andere 2 staat de Belgische boekhouder met de onderkin.

Op de 2 twintig cent munten (geel metaal met 7 ! karteltjes) staat een poort met 6 ! zuilen en 12 sterren eromheen. Nou ja, kijk zelf maar.

't Is interessant, maar het moet echt je ding zijn. Je moet er van houden. Anders is het niks. Zegt het je niks. Doet 't je niks. Voel je 't niet.

Op de beeldzijde (kop of munt) van het 2 ! Euro ! muntstuk, staat ... nee, geen hoofd, maar een BOOM met de tekst: Liberté, Egalité, Fraternité, ofwel: Vrijheid, Gelijkheid, Broederschap, een waarlijk cynische tekst.
Vrijheid als je hier veel van hebt; Gelijkheid als je hier genoeg van hebt;
Broederschap als je toetreedt tot de Broederschap der Kapitalisten.

Vandaag las ik in de Gele Raaf dat een vakkenvuller genaamd Soufian op de aandeelhoudersvergadering van AHOLD gisteren, een prachtige speech hield die op heldere wijze uiteenzet dat op onze munten eigenlijk het hoofd van Dick Boer moet prijken.
Het meest treffende feit dat deze dappere jongeman de heren van de raad van bestuur presenteerde, was de berekening die het verschil aangeeft tussen het salaris van de vakkenvuller en de buit van de CEO:
VOOR 1 JAAR'SALARIS' VAN DE TOPMAN MOET SOUFIAN 299 JAAR FULL-TIME WERKEN.

Zo, dat is KAPITAAL voor ons in een pindaschil.

Doneer naar hartenlust en vermogen op onze kapitaalrekening: TOHE52-1234567890

voor de volledige speech van Soufian (19 jaar) zie de link


Zie ook: https://www.youtube.com/w...=player_embedded&v=ErrbQaI4uS4

Schrijver: Ton Hettema, 18 april 2015


Geplaatst in de categorie: actualiteit

3.0 met 4 stemmen 152



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)