Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

De Grootste Partij

Mensen, lieve mensen, ga niet stemmen!
Laat de karavaan voorbijtrekken.
Geloof niet langer in het valse spelletje van de Democratie.
Het volk regeert niet. Het volk beslist niet. Het volk bestaat niet.

Tuin er niet langer in. In de greatest show on earth.
Alle politici werken voor dezelfde baas: het Rijk van de Rijken.
De macht van de machtigen. De wurgende hand van Global Daddy.

De tijd van integriteit is voorbij; de spindokters zijn de baas.
De spindokters weven het kleverige web van argumenten en tegenargumenten.
Ieder verhaal dat je hoort is gerepeteerd. Getest. Gestroomlijnd.
Het is een toneelstukje!
Alle politici zijn acteurs, aspirerend naar het gouden kalf.

Er is maar één weg terug naar een eerlijke, open en gelijke samenleving.

BLIJF WEG! DOE IETS ANDERS!

Laat de tv uit. Zet de radio uit. Laat de hond uit. Zet de knop om.
Ga naar buiten, maak kennis met je buren, maak een wandeling in het bos, over de hei. Als dat niet lukt, kijk dan op internet naar een natuurfilm en bewonder het machtig interessante leven van de dieren.
Elke gram aandacht die je ze geeft, vatten ze op als een bevestiging.
Zie je wel, ze houden van me!
Nee ze houden van mij!
Nietes, ze willen mij!

Onze hoofden zitten gevangen in kastjes, in grijze papieren, in kamertjes.
Onze ideeën hebben geen wortels in de werkelijkheid.
Werkelijkheid? We weten niet eens meer wat dat is!
Waarheid? Weg ermee! We weten wel beter. We zijn pragmatisch.
Alles is relatief, alles is een illusie.

We lopen graag in kuddes achter blaagbalkende bleekscheten aan die ons een goed gevoel bezorgen van collectief gelijk, die progressieve zalfjes op onze edele delen smeren.
Stroop om de mond.

En intussen staat de wereld in brand.
Niemand heeft het meer over de MH17.
De (inter)nationale banken die iedereen in hun klem hebben gevangen.
Die zelf geld maken, dat uitlenen en daar dan rente over vangen.
Die hele landen en hun regeringen bezitten.
De internationale wapenhandel die moordwapens maakt die wij als land moeten kopen om hun opvatting van veiligheid te steunen.
Intussen vechten de machtigen in de VS tegen de president die hun agenda doorheeft: het forceren van een nieuwe wereldoorlog met Rusland.

Mensen stem niet!
Doe net als die andere drie miljoen tweehonderdzevenentwintigduizend vijfhonderdzevenentachtig wijze mensen in 2012: kom niet.

Ga ergens anders naar toe.

Samen zijn we de allergrootste partij die Nederland nooit gehad heeft!

Schrijver: Ton Hettema, 11 maart 2017


Geplaatst in de categorie: actualiteit

2.5 met 8 stemmen 145



Er zijn 6 reacties op deze inzending:

Naam:
Ton Hettema
Datum:
12 maart 2017
Ik denk dat het belangrijk is je af te vragen
wie er gebaat is bij het in stand houden van de illusoire tegenstellingen waar mensen zich in hun onwetendheid mee identificeren: Mannen-Vrouwen, Bruinen-Witten, Ouden-Jongen, Progressieven-Conservatieven;
en wie er garen bij spinnen de stemming in de natte breinen van de meelopers zodanig te beïnvloeden dat ze met duizenden als blije aapjes zitten te klappen voor een dwaas die ze, verblind door zijn eigen onverdiende succes, als de rattenvanger van Hamelen in de richting van de afgrond lokt, waar de vorige naïeve beschavingen zo keurig netjes te pletter zijn gestort;
en waarom deze technocraten er zo op tegen zijn dat een man een man is en een vrouw een vrouw, dat een land zijn eigen karakter en identiteit heeft en behoudt;
en waarom iedereen steeds weer vergeet dat macht persé corrumpeert, zoals elke dag weer zonneklaar blijkt..
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
11 maart 2017
Als niemand zou stemmen, dan verlengen ze gewoon de huidige, politieke situatie. Marja heeft gelijk, je kunt het beste op een vrouw stemmen, ik stem op Renske van de SP, omdat ze de mooiste benen van de Tweede Kamer heeft, kijk, Ton, een stemreden hoeft niet moeilijk te zijn en als je geluk hebt, word je ook nog eens gratis vriendelijk bedankt voor de stemmoeite.
Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
11 maart 2017
Ik ben het helemaal eens met Marja: stem op een vrouw, lijsttrekker dan wel een vrouw van een andere lijst, of op een partij zoals GroenLinks die vindt dat in een volgend kabinet 50% van de bewindslieden uit vrouwen moet bestaan.

Verder valt het mij op dat op deze site in verkiezingstijd het zuurgehalte stijgt tot ver boven het gehalte van potten augurk, nee zelfs van flessen azijn. Het zou met vergrijzing van hersencellen te maken kunnen hebben die wellicht het doemdenken bevordert.

Gelukkig is er een jonge generatie mensen, die ondanks alles wat wij voor hen verkloot hebben, hun mouwen opstroopt en zich wel inzet voor een betere en duurzamere toekomst. Zij mogen het wat mij betreft ook voor het zeggen gaan hebben, want de toekomst is van hun. En als wij straks volledig vergrijsd hun zorg nodig hebben, dan mogen we dankbaar zijn dat we dankzij hun inzet nog van een oude verzorgde dag op deze planeet mogen genieten.
Naam:
An Terlouw
Datum:
11 maart 2017
Ton, geen goed idee, om niet te gaan stemmen, al heb je het nog zo subliem gebracht, nee, niet stemmen is geen optie, want jij zegt: samen zijn we de grootste partij, ja, natuurlijk, maar zonder naam, de partij zonder naam. Dat hadden we eerder moeten bedenken, dat had die niet- stemmers wel over de streep getrokken. Jammer dat we er door jouw column net iets te laat achter komen. Maaaaaar, ik ben het zeer zeker niet eens met de oplossing die Marja aandraagt. Stem in vredesnaam niet op de vrouwen, want dat is water naar de zee dragen. Die vrouwen die zichzelf heel wat aanmeten, zijn nou niet echt een aanwinst voor de politiek. Prima column.
Naam:
Ton Hettema
Datum:
11 maart 2017
stemmen op een vrouw omdat je er zelf eentje bent is wel het allerslapste wat je kunt verzinnen..
Naam:
Marja Raadt
Datum:
11 maart 2017
Email:
marjaraadthotmail.com
Mijn advies is op een vrouwelijke lijsttrekker te stemmen:

*** Ancilla van de Leest (Piratenpartij)
** Sylvana Simons (Artikel 1)
* Marianne Thieme (PvdD)

Niet stemmen of blanco stemmen of ongeldig stemmen zie ik als een brevet van je eigen onvermogen te functioneren in een democratie: toch nog altijd de beste oplossing om op een redelijke wijze de macht in een land te verdelen.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)