Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumn

Omgevingsmanager...

Begin december al lichtbeschaamd aangekondigd, de Overlastbrief en Het Verbeterplan, dat zijn de maatregelen waarmee men wil voorkomen dat het opnieuw een protestjaar wordt vol werkonderbreking en ontevredenheid. Zodra de winterrust achter de rug is, zal dat te zien zijn aan diverse vormen van actieve en frequente informatievoorziening. Sommige ministeries koesteren hoge verwachtingen en zijn bezig met het verder uitrollen van de fouten waarvan ze het afgelopen ‘annus horribilis’ het meest hebben geleerd.

Men zegt dat de sluiting van tientallen politiebureaus er mee te maken heeft: de werkwijze van klachtenregistratiemeldpunten is te passief geweest. Hun ‘slagkracht’ bleek snel uitgewerkt, boze burgers verloren spoedig hun vertrouwen.

Klachtenregistratiemeldpunten zijn afhankelijk van subsidie. Iedere in behandeling te nemen melding levert geld op. Aanbod genoeg, het wemelt van de lichtgeraaktheid en dat komt niet alleen door slecht opgevoede scooter-idioten. De lontjes staan kort afgesteld. Rondrijdende rechters kunnen de geschillen niet meer bijsloffen en de overheid decentraliseert vrolijk verder.

Verbeterplannen en overlastbrieven, zijn dat de moderne varianten van Herbert Marcuse’s repressieve tolerantie? Min of meer, trapeze-acrobaat Mark (zonder Carré-vangnet) en zijn bewindscollega’s smeken om vervangende mea culpa’s. De veelgebruikte privacy-drogreden is uitgehold. Terug naar de basis dus, de ‘sorry voor de hinder’-circulaire wordt de opvolger. Voor deze Groen Links-oplossing is gekozen omdat de case-manager op die manier de burger impliciet kan informeren over wat er aan constructiefs gebeurt en uitlegt dat B&W’s wel degelijk ons welbevinden verdedigen...

In mijn buurtje gebruikt omgevingsmanager Elsbet voorlopig nog het woord ‘visie-update’. Ze excuseert zich onophoudelijk voor hinder rondom de Oranje Loper. Dat is een opeenvolging van negen bruggen waarover je rijdt om met zo weinig mogelijk oponthoud de dienstingang van het Paleis op de Dam te bereiken: handig voor WA’s Audi A-8. Het project maakt deel uit van het Calamiteiten Routeplan. Het punt waar Nassaukade en de oprit naar het Rijksmuseum elkaar kruisen heeft namelijk de hoogste risicofactor toegewezen gekregen...

Een zekere mevrouw Kortland (een overijverige PvdA-muts, denk ik) liet overlast-verontschuldigingen van haar werkgroep Blackspots zelfs op kerstavond huis aan huis verspreiden. Iedere deelnemer aan de Amsterdamse verkeersjungle weet wat haar of hem te doen staat. Sluiproutes genoeg.

Schrijver: Ton Mantoua
6 januari 2020


Geplaatst in de categorie: maatschappij

1.7 met 3 stemmen 189



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Olean
Datum:
7 januari 2020
In alle bescheidenheid durf ik, vrij van lichtbeschaamdheid, te beweren dat ergens in een goed bewaakte en stevig vergrendelde afdeling binnen of onder de Stopera een sociaalgeografisch en -demografisch verantwoorde betaversie gereedligt van de nieuwste revisie-update van het klachtenregistratiemeldpuntcirculaireplan, in alle veertig talen, inclusief rapversies op Youtube voor hiphoppers en andere Amsterdammers van twintig plus...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)