Inloggen
voeg je dagcolumn toe

Dagcolumns

Afgang van Amerika in de oorlog tegen Iran.

Het wordt steeds duidelijker dat de VS de oorlog tegen Iran begonnen zijn zonder doorwrocht plan.
Trump is met zijn verwarde hoofd achter Netanyahu, die van de vernietiging van Iran zijn levensdoel heeft gemaakt, aangehobbeld waarbij hij niet is tegengehouden door kritische ministers. Maar wat wil je ook als je de volstrekt incompetente Hegseth minister van Defensie (nee: OORLOG!) hebt gemaakt. Soort zoekt soort, want beide mannen hebben wel een grote mond maar heel weinig kennis die er toe doet.

President Donald Trump noemde de berichtgeving in de New York Times over de oorlog tegen Iran “landverraad’. Letterlijk!
“De manier waarop de Corrupte en Failliete New York Times berichten brengt over een zwaar toegetakeld en in elkaar geslagen Iran, met NEP & VERZONNEN ‘FEITEN’, is, naar mijn mening, ‘LANDVERRAAD’,” schreef Trump zondagavond op zijn platform Truth Social.

Een kritische pers is zo belangrijk voor een goed bestuur in een democratisch land, maar als Trump ergens een hekel aan heeft dan is het aan kritische journalisten.

Trump heeft de krant en enkele onderzoeksjournalisten en een Witte Huis-correspondent van de krant, gedagvaard.
We kunnen ervan uitgaan dat dit een kansloze missie is van Trump want hij is in deze zaak al eerder door een rechter op de vingers getikt vanwege juridisch geleuter, maar het is zo tekenend voor de verwrongen geestestoestand van Donald Trump.
Zijn gedrag is een president onwaardig. Bijzonder onwaardig.

Het ligt voor de hand dat de Democraten bij de verkiezingen in november eclatante successen zullen behalen. Daarmee maken ze de weg vrij voor een goede presidentskandidaat die de beoogde opvolger van Trump (Vance?!) kan verslaan.
Maar tot het zover is zullen we nog heel wat malligheid van Trump cum suis moeten meemaken.

Veel erger dan 'malligheid' was deze oorlog: ruim 30 miljard aan kosten, heel veel schade in Iran aan gebouwen en milieu, veel doden en gewonden: en niets bereikt. Het misdadige regime in Teheran is gebleven (zelfs verjongd), de bevolking is berooid achter gebleven, de straat Van Hormuz wás al open...

Maar voor Trump was het een triomf...

Schrijver: Trump-watcher, 23 juni 2026


Geplaatst in de categorie: actualiteit

Er is nog niet op deze inzending gestemd.aantal keer bekeken 8

Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)