Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

GEESTESZIEKTE

Wat is er ziek bij een geesteszieke? Bij een geesteszieke is juist het lichaam ziek, en het lichaam kan de ziel en de geest niet gebruiken. Bij iemand van wie men zegt dat hij geestesziek is, is altijd iets in het lichaam ziek; en als de hersenen ziek zijn, kan men natuurlijk niet normaal denken. Men kan ook niet normaal voelen als de lever ziek is.

En zo komt het dat eigenlijk 'geestesziek' de slechtste uitdrukking is die men kan kiezen, want 'geestesziek' betekent niet dat de geest ziek is, maar geestesziek betekent: het lichaam is zo ziek, dat men over de geest, die altijd gezond is, niet kan beschikken.

Vóór alles moet u duidelijk inzien dat de geest altijd gezond is. Alleen het lichaam kan ziek worden en het kan dan niet op de juiste wijze over de geest beschikken. Als iemand zieke hersenen heeft, dan is dat hetzelfde als wanneer iemand een hamer heeft die bij elke slag afbreekt. Als ik tegen iemand die geen hamer heeft, zeg: 'Je bent een luiwammes, je kunt helemaal niet timmeren,' dan is dat natuurlijk grote onzin. Hij zou heel goed kunnen timmeren, maar hij heeft geen hamer tot zijn beschikking. Zo is het ook grote onzin om te zeggen dat iemand geestesziek is. De geest is volkomen gezond, maar zijn lichaam, zijn werktuig, laat hem in de steek.


Zie ook: http://rudolfsteinercitaten.vkblog.nl

Schrijver: Rudolf Steiner
Inzender: R. van Dijk, 25 april 2010


Geplaatst in de categorie: psychologie

1.7 met 6 stemmen 552



Er zijn 4 reacties op deze inzending:

Naam:
bertje
Datum:
7 juli 2014
Email:
mvhuttenhetnet.nl
een mens die in gebreken leeft wordt ziek en kan
zowel geestelijk als lichamelijk niet in balans
leven en dan wordt men geestesziek.
Naam:
Jacob
Datum:
4 juni 2010
Welke bewijs voert RS aan voor zijn stelling dat de geest altijd gezond is?
Impliceert dit stukje niet dat lichaam en geest gescheiden entiteiten zijn?
Naam:
josiene van eijsden
Datum:
25 april 2010
Email:
jweijsdenversatel.nl
ja, dat we in de geest (gezond en) vrij zijn!, aan die gedachte houd ik mij steeds vast op 't levenspad, zoals aan een polletje gras op een glibberige dijk.
Naam:
R. van Dijk
Datum:
25 april 2010
Ik ben vergeten bij deze beschouwing de bron te vermelden. Dat is uit de Gesamtausgabe 350 – Dornach 28 juni 1923

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)