Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Anna Enquist:: Ontsnappen

Ontsnappen

In de kooi van dag en nacht,
de kooi van de boodschappen,
blikjes bier, de betere baan.

In de kooi van het fotoalbum,
van de liefde. In de kunstkooi,
in de kooi van het weten:

Sta op, grijp de tralies,
haal de diepste adem en
scheur je hart uiteen.

Christa Widlund-Broer alias Anna Enquist is geboren in 1945 te Amsterdam. Haar vader was hoogleraar fysica, ze komt uit een zeer intelligent gezin. Ze groeide op in Delft, daar ging ze naar een christelijk Lyceum, later naar het Gymnasium. Ze ging psychologie studeren in Leiden. Daarna ging ze naar het Haagse conservatorium, piano studeren met als bijvak cello. Ze had er een halve baan naast. Na het behalen van het conservatorium werd ze schoolpsycholoog aan datzelfde conservatorium plus ze deed een studie voor psycho-analyticus. In 1987 begon ze haar praktijk als psychiater in Amsterdam. In 1988 debuteerde ze met poëzie in 'Maatstaf'. In 1991 lanceerde ze haar debuutbundel 'Soldatenliederen', ze was toen 43 jaar. Haar thema's zijn onveiligheid, afscheid, eenzaamheid. Vaak vormen dagelijkse dingen de uitgangspunten. Haar stijl lijkt op die van Vasalis en Herzberg, veel critici vinden het weinig vernieuwend en irritant saai. Maar als zij zelf haar gedichten voordraagt, wat ik eens meemaakte, dan gaat die vlieger niet op en is zij wel degelijk een dichteres, zonder haar stem kunnen ze heel klinisch kil en afstandelijk overkomen, moeilijk te verorberen, vandaar dat ik het gedicht 'Ontsnappen' heb uitgekozen, wat direct binnen komt. De toon is vaak somber en ernstig, meestal word je er niet vrolijker van, wat ook afstotend kan werken. Haar prozawerk is eerlijk gezegd beter of anders beter beter gezegd. Ze is getrouwd met de Zweedse cellist (cello als bijvak) Bengt Widlund. Samen kregen ze twee kinderen. In 2001 verongelukte haar dochter Margit op de Dam door een vrachtwagen zonder goede dodehoekspiegel. In 2005 verscheen 'De thuiskomst' over de ontdekkingsreiziger James Cook. Ze werkt nog steeds als psychiater. Ze woont wel in Engeland, dus neem ik aan zal haar praktijk ook daar zijn. Klassieke muziek is van groot belang binnen haar werk, zowel in de poëzie als in de proza. Haar werk is vertaald, maar het meest bekend is ze in ons land. Ze ontving de Van der Hoogtprijs en de C. Buddingh-prijs en de Trouw Publieksprijs. Haar voetballiefde heeft ze als tegenpool van haar veelal diepe spitwerk, ze publiceerde veel in 'Hard Gras'. 'Scheur je hart uiteen' moet je niet letterlijk opvatten, ook al is het agressief gezegd, ze bedoelt gewoon 'Open je hart'. James Cook was een Engelsman, dus heeft Engeland haar al geïnspireerd, wat zal er nog volgen?

Schrijver: Joanan Rutgers, 22 oktober 2010


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.2 met 5 stemmen 594



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)