Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Charlene Winne: tweestrijd

tweestrijd

vannacht nog ga je naar huis.
lang geleden vertelde je me eens
een verhaal. het ging over het
einde van de wereld en belangrijker

nog: hoe dat te bereiken. ik had
er geen idee van dat dit weten al
een eerste stap vooruit was. later
schreef je in een van je brieven

dat je het ijs nooit kan tegenhouden.
ik heb je nog eens opnieuw gezien.
we zaten aan een knoestige boom
als deze te kijken naar alles wat buiten

onszelf viel. het donkerde en we
hoefden niets meer uit te leggen of
verhalen voor een tweede keer
vertellen. op dat moment wist ik: nu jij.


Charlene Winne is geboren in 1990 te Gistel. Ze schreef haar eerste gedicht toen ze negen was. Dat was 'Maanmeisje', over een meisje dat graag op de maan wilde dansen. Door de zwaartekracht daar gaat zoiets heel erg in slow-motion en omdat er geen andere dansers zijn, ben je al gauw een eenzaam meisje.
Dit gegeven had alarmerend moeten zijn voor haar omgeving of op zijn minst een extra oogje in het zeil. Maar Charlene is verder gegaan met fantaseren en poëtiseren, de weg naar binnen is de langste weg, zei Hesse al, de moedigste en de eenzaamste, maar zeker ook de leerzaamste.

Ze kwam pas echt binnen via de stichting 'Doe Maar Dicht Maar' en haar leraar Nederlands stimuleerde haar van harte.
Met Doe Maar Dicht Maar trad ze in 2008 op in Cultuurcentrum De Oosterpoort te Groningen. Ze was toen 17 jaar.
Ook kreeg ze dat jaar een laureaat van de Debuutprijs.
Ze droeg ook voor op het poëziefestival Knettervers, tijdens de jaarlijkse Gedichtendag.
Ze huivert wel vaak om ergens op te treden, daar haar geesteswerk te diepzinnig is voor een snel-willen-begrijpen-publiek, verwend door hapklare brokken.
Ze volgt momenteel de lerarenopleiding Nederlands en Geschiedenis.
Ze schrijft ook korte verhalen en columns.
Ze hoopt ooit een historische jeugdroman te schrijven, haar voorbeeld is Paul Kusterman.
Ze won een belangrijke literaire wedstrijd in Harelbeke, wat maar weinigen haar kunnen nazeggen.

Dat ze voor het onderwijs kiest, heeft te maken met het feit dat ze de schrijflust graag wil doorgeven aan nieuwe jongeren.

In 2009 werd ze stadsdichteres van Antwerpen, dat is geen magere overwinning, lijkt mij, als je 18 bent.
Ik las haar jongste stadsgedicht en was verbluft, wat een stijgende lijn qua dichttalent!
Verder maakt ze zich hard voor bio-ecologische verven en dergelijke, voor duurzaamheid in het algemeen, wat een welkome trend is.

Datzelfde jaar was ze tweede voor de Priester Daensprijs.

Ze zal zeker een uitmuntende lerares worden, maar naast dat heugelijke feit, hoop ik dat ze als dichteres haar unieke roer in de hand houdt om hartverwarmende, zielsbevrijdende koersen te bevaren.
Ik neem mijn dichtershoed eervol voor je af.
Je bent puur en je streelt met je rake woorden heel liefdevol alle luisterende zintuigen. Er moet snel een grote uitgeverij over de brug komen om jouw debuutbundel te verzorgen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 26 januari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.6 met 10 stemmen 288



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)