Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Dianne Soeters: Hij wacht...

Hij wacht aan de andere kant
op het dak van een hoog gebouw
en tussen ons hangt diep
het asfalt in een dunne rook.

Geen gezicht heeft hij. Ik mis
de veilige hand die wijst
naar een lange lijn
waarop ik lopen durf.

Ik sta alleen, weet dat ik springen
moet, haal het rakelings
tot aan zijn voeten. Dan pas
reikt hij, gaan we over daken
van de stad.
Hij praat niet en ik luister
naar de man zonder gezicht.
Hij draagt de zware jas die zo lang al
aan de kapstok hangt:
ik weet de geur, de stof
die hem zijn gezicht teruggeeft
en ik zit weer op zijn knie,
een hollend paard. Hoe hij zingt:
waarom de droom hem zocht.


Dianne Maria Eduarda Louisa Soeters is geboren in 1961 te Maastricht, waar ze is opgegroeid.
Ze begon op haar twaalfde met dichten.
Samen met haar opa struinde ze de omgeving van Maastricht af, op zoek naar fossielen en oudheden. Daar bewaart ze hele goede herinneringen aan en toen ze jaren later als vrijwilliger meedeed aan opgravingen kreeg ze niet alleen een flash-back van haar zoektochten met haar opa, maar inspireerde het archeologische werk haar tot het schrijven van enkele gedichten over deze materie. Diepgravende poëzie zal ik maar zeggen.

Dianne is sinds 2005 echt begonnen met haar dichtcarrière en ze wordt dit jaar vijftig, wat een respectabele leeftijd is.
In 2007 verscheen haar debuutbundel 'Het water zingt' bij uitgeverij Hernia & Co.
In 2008 verscheen haar tweede dichtbundel 'Wat blijven zal, maakt ademloos' bij dezelfde uitgeverij.

Haar poëzie is verfijnd, melancholisch en nuchter.
Ze schreef een tweewoordengedicht 'Beweging verankerd', wat in messing is vastgelegd in het voetpad onder de eerste boog aan de Kesselskade te Maastricht.
Ze woont en werkt in deze bourgondische, imposante stad.
Ze ziet er zelf ook zeer elegant en sierlijk uit, een rijpe vrouw, die haar schoonheid heeft bewaard.
Ze schrijft meestal over de liefde voor het oude verleden.
Naast korte verhalen schrijft ze ook graag poëzie voor de jeugd.

Ze publiceerde o.a. in de e-zines De Gekooide Roos, 't Koeriertje, Opspraak, Verlaine Schrijvers-magazine, Meander en Krakatau.
Met de vrolijke, Arnhemse kunstschilderes Linda Bouwman maakte ze een set ansichtkaarten met een gedicht.
Drie jaar na de tweede bundel, Dianne, laat die derde bundel ook maar te water, de omstandigheden zijn uitstekend en we barsten van nieuwsgierigheid.

Schrijver: Joanan Rutgers, 1 februari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.0 met 3 stemmen 187



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)