Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Ann Van Dessel: Meester

Meester

ik ken je trage pas
hoe je achter het huis
het weer uit de wolken kijkt
en de dag op gang fluit
altijd in mijn richting
de emmer met de schillen
zingt goedemorgen tegen je dij
je weet dat ik wacht
de vingers om het brood
de hand waar ik uit eet
je mond mompelt
een peukje op en neer
wanneer ik mijn gewichtige billen
tegen je kruis aan schurk
krult de peuk om je lippen
dan ben jij het die knort
straks is het uit tussen ons
mijn rug leest je handen
je klappen zijn zachter geworden
mijn billen gewilliger
in mijn kop hamert al
het uur van de overgave
een lam zal ik zijn, jij zult
mijn trouwe ogen proeven
mijn vlees zal zingen in het jouwe


Ann Van Dessel is geboren in 1961 te Sint-Kateleine-Waver. Ze had daar een heerlijke jeugd in de bossen.
Ze belandde in het onderwijs, eerst een periode bijzonder onderwijs en later ging ze werken in het reguliere onderwijs.
Ze is door haar vader die kant opgestuurd, wat ze hem nog steeds een beetje verwijt, met een knip-oog dan, want ze werkt met heel veel plezier op de WAVO-school in Onze-Lieve-Vrouw-Waver, wat een klein dorp is met kneuterige, dorpse gewoonten, wat Ann nu juist zo leuk vindt om het persoonlijke karakter ervan.
Haar oudste dochter Tine zit nu ook in het onderwijs, zo gaan die dingen.
Ze werkt al meer dan twintig jaar in het onderwijs en ze doet dat met heel veel liefde en doorzettingsvermogen. Ze is daarnaast nog een verwoed zorgcoördinator en ze is docente communicatievaardigheden op de hogeschool in Mechelen. Een actieve vrouw dus.
Ze heeft nog twee kinderen, Tom en Hanne, die beiden acteur zijn.

Ze publiceerde o.a. in: Dighter, Verba, De blauwe engel, Ambrozijn, Deus ex Machina en de Meandermagazine online.
Ook publiceerde ze in diverse verzamelbundels.
Poëzie is echt haar stiel en ze won dan ook talloze prijzen; in 2008 de eerste prijs van de vierjaarlijkse poëzieprijs Lint, in 2009 de eerste prijs van de Guido Wulms-poëzieprijs en de eerste prijs 'Poëzie in de etalage', in 2010 de eerste prijs van de cs poëziewedstrijd n.a.v. de week van de amateurkunsten. Dit is slechts het topje van de ijsberg.

Verder treedt ze dikwijls op en doet dat graag, het liefst met een klaproos (haar lievelingsbloem) op haar jurk.

Toen ze tien was schreef ze haar eerste gedicht voor kardinaal Seunens, die niet eens de moeite nam om haar te bedanken. Schandalig! Dat moet God ook gekrenkt hebben en van de weeromstuit stuurde hij extra hoogbegaafde muzen naar Ann!

Ze woont momenteel in Wespelaar en ze maakt deel uit van een jonge schrijfgroep 'Pazzi di parole', waar de wijn rijkelijk vloeit en zo hoort het ook.

Haar gedicht 'Mijn Stad' hing aan de Boekentoren van Gent. Ze heeft een zeer sympathieke uitstraling, wat overeenkomt met de inhoud van haar verzen. Iedere man wenst bij haar wel die meester te zijn. Over meesterlijk gesproken.

Schrijver: Joanan Rutgers, 5 februari 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.0 met 3 stemmen 200



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)