Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Chrétien Breukers: Hamburgerbrug

Hamburgerbrug

De dame die nu naar het water daalt.
De heer die maar een klein stuk van de boekenzaak
van Hinderickx en Winderickx verwijderd is.
Zij dragen allebei vannacht geen hoed. Hoe zal
het groeten gaan? Jij, die straks vanaf het Wed
een omweg neemt, hebt geen idee.
Net als ikzelf, het hoofd in deze etalageruit.

Het water houdt zijn rimpelingen stil.
De vissen schuilen net onder het oppervlak.
In eendennesten wordt gewacht op dit moment,
dat aanbreekt, maar nog in de sterren staat.
Daar staat het goed. Daar heeft het ruimte, tijd,
en veegt het, draaiend, alles op zijn weg vast schoon.


Chrétien Breukers is geboren in 1965 te Leveroy. Hij is dichter, uitgever, redacteur en bloemlezer.
Hij ging in Weert naar de middelbare school. Hij studeerde jarenlang Nederlands en Algemene Literatuurwetenschappen in Leuven en Nijmegen. Chrétien woont al lange tijd in Utrecht en hij werd in 2009 lid van het Utrechts Dichtersgilde.
Hij is oprichter en hoofdredacteur van de literaire weblog 'De Contrabas', dat hij met Ton van 't Hof heeft opgericht. Er wordt verse poëzie breedvoerig besproken door wie dat maar wil, hevig aan de tand gevoeld.

Hij is vooral beïnvloed door Adriaan Roland Holst en de speelfilm 'I, Claudius'.
Hij was bevriend met de dichter/schrijver Jan Kostwinder (Jan de Vries), die leefde van 1960 tot 2001.

In 2003 verscheen zijn bundel 'Alles is er nog' (Rap), met een nawoord van Chrétien.
Hij debuteerde in 1990 in De Tweede Ronde, later nog in: Hollands Maandblad, Optima, Maatstaf, Bunker Hill, de Poëziekrant en Zwart IJs. Zijn dichtdebuut heet 'Vandaag in deze stad' en in 1999 verscheen 'De Stoofsteeg en andere gedichten' bij Perdu.
In 2004 reanimeerde hij de Windroosserie, maar hij vertrok na een fikse ruzie met de uitgever.

In 2005 publiceerde hij met Nicole Montagne de 'Korte geschiedenis van het voorafgaande'.

Nicole is geboren in 1961 te Gouda en zij is beeldend kunstenares en schrijfster. In 1998 won zij de Nederlandse Grafiekprijs en ze hield talloze tentoonstellingen. Ze is gedoopt in de Sint Janskerk, maar ze heeft haar geloof afgezworen.
Haar vader en grootvader hadden een plateelfabriek in Gouda, waar ze Delfts blauw maakten. In 1973 verhuisde ze naar Oostende en weer later naar Noord-Frankrijk. Ze zat op de kunstacademie te Utrecht. Ze is helder, ruimdenkend en Pippi-achtig.
Ze is de vrouw van Chrétien en ze hebben twee dochters: Martha (2000) en Tamar (2003).

In 2006 verscheen '25 jaar Nederlandstalige poëzie 1980 - 2005 in 666 en een stuk of wat gedichten', de waardige tegenhanger van De Dikke Komrij, genaamd De Vette Breukers.
In 2008 verscheen de dichtbundel 'Tongebreek & Niemendal' plus 'Gedichten schrijven' en in 2009 'Schrijfwijzer voor het web' (samen met Merel Roze), uitgeverij Augustus, en de bundel 'Gysbert Japicx bezoekt het Drielandenpunt' verscheen.

In 2010 publiceerde hij de bundel 'Het is niet anders' bij De Weideblik, thema: de mens is een armzalige, falende hemelbestormer, gedoemd te mislukken.
Ook verscheen 'Ik ben niet gek', een bloemlezing met F. Pollet.

Hij is de spil van de huidige literaire wirwarwereld, hij heeft nauwe contacten met de Friese literaire spin Abe de Vries.
Ene H. Mous slacht hem figuurlijk af, echte grootheden maken altijd grote, jaloerse 'vijanden', die in hun schaduw hun eigen kleingeestigheid niet kunnen verdragen.

Neem deze heerlijke variatie op een bekend gedicht van M. Nijhoff:

We stonden in de keuken.
Ik dacht: 'Straks pak ik haar.'
Maar pakken deed ik niet.
Mijn handgebaar verplaatste slechts ijle waterdamp.
Ik praatte oude dichters na.

Of:

Er zou licht zijn, staat geschreven,
maar niets gebeurt.
Tot in de gaten van het heelal dondert
het maar door, met man en macht.

Laat Chrétien maar schuiven!

Schrijver: Joanan Rutgers, 16 maart 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.8 met 4 stemmen 2.125



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)