Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Bart Chabot: Opgestaan, plaats vergaan

Opgestaan, plaats vergaan

op een nacht stond ik op uit de doden, ik was de enige
kandidaat naar het scheen, de anderen gaven niet thuis,
die bleven liever liggen, voor alle zekerheid, je-kan-
niet-weten, keek ik nog eens indringend om me heen, maar
nee, ook in tweede instantie maakte niemand aanstalten
mijn voorbeeld te volgen, zelf iemand wekken deed ik niet,
eerlijk gezegd vond ik het wel zo prettig in mijn eentje te
blijven, ik had het rijk alleen, ik besloot tot een ommetje,
een kleine wandeling door de straten, om oud eik en duinen,
een besluit dat de aarde niet merkbaar uit haar evenwicht
bracht, dit kwam goed uit, wereldschokkende-dingen-doen
behoorde al geruime tijd niet meer tot mijn ambities, maar
eenmaal door de straten gaand, kreeg ik honger naar meer
stadsleven, zo gezegd, zo gedaan (wie of wat zou me tegen
moeten houden?) en zonder haast trok ik het centrum in,
men was nog lang niet van me af


Bart Chabot is geboren in 1954 te Den Haag.
Als kind was hij hyperactief en hij spijbelde veel van school. Hij werd zwaar gepest door leraren. Toen hij iets op het bord moest schrijven zei een leraar: 'Kijk, dit is nu het handschrift van een psychopaat!'.
Een andere leraar stuurde hem bij voorbaat al de klas uit, omdat zijn gezicht hem niet aanstond.

Hij deed de mulo, de havo en het atheneum. Na zijn militaire diensttijd studeerde hij een jaar Nederlandse taal- en letterkunde aan de universiteit van Leiden. In de Van der Woertstraat werd hij herboren. Daar woonden zijn beste vriend Herman Brood en diens vriendin Dorien van der Valk.

Hij was een succesvol podiumdichter aan het einde van de jaren zeventig. In 1981 verscheen zijn dichtdebuutbundel 'Popcorn'.
In 1989 had hij zijn theaterdebuut met Remco Campert en Jan Mulder.
In 1998 deed hij een theatertournee met Herman Brood en Jules Deelder.
Van 2005 tot 2008 deed hij een tournee met Martin Bril en Ronald Giphart.

Hij schreef een vierdelige biografie over zijn dierbare vriend Herman Brood: Broodje gezond, Broodje halfom, Brood en spelen, Broodje springlevend.
Ook verscheen 'Up on the Hilton Roof'.
Hij had wel eens speels gezegd tegen Herman, dat hij beter van het Hilton kon springen, als hij dat toch wou doen. Herman was opgebrand, daar deed niemand iets meer tegen. Ook zijn papegaai niet, die wel kon vliegen.

Hij is vaste deelnemer van het Groot Dictee der Nederlandse Taal.
In 2005 schreef hij het Groot Kinderdictee.

Bart heeft ADHD, hij praat wat druk, maar altijd zeer boeiend en gevat. Hij is bevriend met de populaire kok Pierre Wind, die ook ADHD heeft en eveneens sierlijk met deze handicap omgaat.
Hij heeft een groot gevoel voor humor en hij maakt ook goede popgedichten. Ook schreef hij columns voor Oor en Playboy.

In 2007 ontving hij de Johnny van Doornprijs voor zijn gesproken letteren. In datzelfde jaar verschenen er drie dichtbundels: Dracula's ontbijt, Anna's Hoeve en Cadillac Boogie.

In 2010 is hij met succes behandeld tegen een hersentumor.

'De patatbalie' verscheen. Hij verscheen diverse keren bij 'Pauw en Witteman', bijna als vaste medewerker.

Bart is getrouwd met Yolanda van den Burg en ze hebben vier zonen: Sebastiaan, Maurits, Splinter en Storm.

Misschien dat hij in het uiterste geheim nog aan een nieuwe dichtbundel werkt, maar het schijnt dat hij zijn lier in de wilgen heeft gehangen. Wat niet wil zeggen dat hij stiekem en hopelijk, als niemand het ziet, die lier gapt en bespeelt.

Schrijver: Joanan Rutgers, 24 maart 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

2.6 met 5 stemmen 1.279



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
toke
Datum:
14 maart 2013
Bart lijkt me zo iemand die geen mens kwaad doet, dat hem een goed en lang leven over blijft. Mensen met ADHD zijn nog meer kwetsbaar dan andere personen en een schande zou ik willen zeggen tegen die leraren die kinderen durven pesten, die kreukels strijk je nooit meer glad.
Gelukkig dat Bart is geworden wie hij is.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)