Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Petra Else Jekel: Vanochtend stond er...

Vanochtend stond er een andere vrouw
op uit mijn droom, het was half zeven en
het was van haar gestommel bij de kleren

kast dat ik ontwaakte. het kraantje in
de hoek stond luidkeels open, bezong
de ochtend door haar zwanenhals, bochten

soepel nemend. mijn dikste badlakens
lagen over tafel uitgespreid, het rook naar
zeep en de scherpe citrusgeur van haar

ontbijt. ik zag haar op de rug, mijn ogen
stokten op haar achterhoofd toen zweet
mij brak heel even voor de wekker zou.


Petra Else Jekel is geboren in 1980 te Arnhem. Het gezin waarin zij opgroeide had veel liefde voor kunst en architectuur.
Op haar twaalfde las ze 'Voor wie ik liefheb wil ik heten' van Neeltje Maria Min, welk gedicht haar sterk beïnvloed heeft, dat wilde zij ook, gevoelige gedichten schrijven.
Tijdens haar middelbare schooltijd won ze al enkele poëzieprijzen bij Kunstbende en Doe Maar Dicht Maar.

Op haar achttiende ging ze Kunstgeschiedenis studeren aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Ze was van 2000 tot 2001 de gerespecteerde huisdichteres van deze universiteit, samen met Daniël Dee.

In 1996 publiceerde ze in eigen beheer 'De uitverkorene'. Let op, ze was toen zestien.
In 1999 verscheen 'Een tas vol geheimen' in eigen beheer. Samen met Daniël Dee kwam 'Startschot' op de markt.
In 2001 verschenen 'De Rode Route' en 'Dubbelblind', weer samen met Daniël Dee.
Haar werk werd gepubliceerd in vele bloemlezingen, o.a. in 'Vanuit de lucht', 'Kutgedichten' en 'Groningen, de stad in gedichten'. Ook stond ze in diverse literaire tijdschriften, o.a. in 'Schoon Schip 93', 'De Brakke Hond', Krakatau' en 'OpSpraak'.
Ze droeg voor op festivals als Poetry International, De Wintertuin en Dichters in de Prinsentuin.
In 2009 verscheen de dichtbundel 'Oer' bij Passage, oergedichten over oeremoties.
Ze schreef ook erotische verhalen net als Lidia Rood, ook zo'n oervrouw.

Ze woont nu weer in haar geboortestad Arnhem, waar ze een Schrijversplatform (vanaf 2008) heeft opgericht. Ze beheert diverse literaire en beeldende kunst websites.
Ook was ze redacteur van de Groninger Literatuur Krant en ze was kunstrecensent voor de Universiteitskrant Groningen.

Haar stem klinkt wat monotoon, maar is heel gewoontjes en dus ontwapenend.

Vanaf 2006 is ze een cum laude afgestudeerde kunsthistoricus. Ze heeft grootse plannen met de poëziewereld, zit vol vuur, wil deze wereld volop verbeteren. Een daadkrachtige idealiste!

Schrijver: Joanan Rutgers, 11 april 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.2 met 4 stemmen 123



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)