Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Jos Versteegen: Exodus

Exodus

De idioten rijzen uit het bad
en rennen - als studenten bij 't ontgroenen,
bloot boven sokken, pumps en voetbalschoenen -
de deuren uit, weg, over 't sintelpad.

Receptie, hoofdgebouw en paviljoenen,
het stenen net waarin men gekken vangt,
staan onbewogen. In de perken hangt
Flauberts parfum van lijken en citroenen.

Te laat, ontdaan, verschijnen kleine legers
doktoren, psychiaters en verplegers
met dwangbuis, kettingriem en vijgeblad.

Maar legioenen witte lachebekken
ontsnappen door de openstaande hekken
en liften naakt en zingend naar de stad.


Jos Versteegen is geboren in 1956 te Helden. Hij groeide op in een boerenwoning net buiten Helden met stoere, hardwerkende ouders. Hij studeerde in Nijmegen, Nederlands en Indonesisch.

In 1981 publiceerde hij voor het eerst met een gedicht in 'De Tweede Ronde'. Hij vertaalde de roman 'Bumia manusia' van Pramoedya Ananta Tour vanuit het Indonesisch, in 1983 verschenen.
In 1984 verscheen 'Het Lustprieel', voor de helft gevuld met gedichten van hem, eerder verschenen in 'Pink'.
Van 1988 tot 2005 was hij redactielid van 'De Tweede Ronde'.
Hij publiceerde verder in Maatstaf, 'Bzzlletin' en voornamelijk in het 'Hollands Maandblad'.
In 1993 verscheen 'O, reisgenoten op dit narrenschip (Bert Bakker)', een bloemlezing van werk uit 'De Tweede Ronde'.
In 1995 verscheen 'Een zucht als vluchtig eerbetoon. Funeraire gedichten uit de moderne Nederlandse poëzie', een bloemlezing met gedichten over begrafenissen, graven en kerkhoven. Dit in samenwerking met de dichter Victor Vroomkoning.
In 1996 verscheen zijn dichtbundeldebuut 'Voorgoed volmaakt', dat genomineerd werd voor de Cees Buddingh' Prijs.
In 1998 verscheen 'Jonge meesters'.
In 2000 verscheen 'Het Oscar Wilde Citatenboek', een samenwerking met W. Hanssen.
In 2001 verscheen 'Nachtkermis', dat meer een novelle in dichtvorm is.

Hij schreef twee reisgidsen, één over Roemenië en één over het homoleven van Amsterdam. Beiden in de Dominicusreeks. Ook schreef hij een biografie over jonkheer Floris Michiels van Kessenich, een homo-activist.
Hij schreef liedteksten voor het televisieprogramma 'Het Klokhuis' en die liedteksten werden in 2001 gebundeld in 'Ik zet mijn tanden in de paus'. Hij schreef theaterteksten voor o.a. Joost Prinsen, Adèle Bloemendaal en Jenny Arean.
Hij staat in diverse bloemlezingen en in Gerrit Komrij's 'Nederlandse poëzie van de 19de tot en met de 21ste eeuw in 2000 en enige gedichten' uit 2004.
In 2005 maakte hij met Thijs Bartels de Homo-encyclopedie van Nederland. In 2008 verscheen 'Slapen bij een warme man' bij uitgeverij Nieuw Amsterdam. Het handelt over zijn jeugd en zijn moeder. De bundel had een groot succes.
In 2010 verscheen 'Zijn overhemden op jouw huid', die handelt over zijn jeugd. Hij kreeg bij het overlijden van zijn vader een stapel overhemden als 'erfenis'. Zijn vader zat hem zodoende letterlijk op de huid. Hij dacht al gauw aan vroeger en aan de vergankelijkheid.

Hij houdt van de pianowerken van Schubert en van het aardse van het boerenleven. Hij woont in het weekend in een plattelandsboerderijtje en door de week in Amsterdam.

'Hij voelt haar uit zijn armen glippen, de tepelhof wijkt van zijn mond. Zij breekt en valt, en waar zij stond wolkt het van poederstof. Haar lippen, glimlachend aan zijn naakte voet en half in 't witte gruis verscholen, haar lippen plet hij met zijn zolen'

Schrijver: Joanan Rutgers, 24 juni 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.7 met 3 stemmen 132



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)