Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Dorien De Vylder: Lakens had je niet

Lakens had je niet

Wel liefde voor één nacht
woorden om je te bedekken
en een deken bevlekt
met gemorste minnaressen

Je beloofde echter
je kwistigheid te gieten
naar mijn mate
en ik liep buiten mijn rand
maar zonder te lekken

Voelde het fijn
en in al onze aanwezigheid
liefkoosde ik je echtheid
onder plastic sterren

Het was ontdekken voor één nacht
op blote voeten
in het roepen van een grens
vertoeven

Je sigarettenrook als mijn ontbijt
om het hunkeren te stillen
- en mijn adem die nog naast jou
had willen blijven liggen -
blies me in vreemde dromen weer naar huis

Daar waste ik mezelf
trok verse lakens aan
boven onze naaktheid
en bewaarde

Dorien de Vylder is geboren in 1988 te Zaffelare. Ze woont en werkt momenteel in Gent (in het Gentse kot!) en ze was aanwezig op de Gentse Feesten, wat altijd zeer gezellig is, meer specifiek het Alles Kan Festival. Dat is een negendaags multidisciplinair jeugdcultuurfestival, een klankbord voor jongeren die met film, media en muziek bezig zijn. En de poëzie niet te vergeten natuurlijk! De gedichten van de uiterst charmante Dorien hingen als pennenvruchten aan de bomen in de binnentuin van het Alles Kan Festival. Je kon ze zo plukken, want ze waren rijp. Dorien schreef als 12-jarige al een boek. Ze werd door haar lessen Nederlands en Latijn (gymnasium dus) meer en meer de poëziewereld ingedreven, ze kreeg er schik in en bovendien was gebrek aan tijd ook een reden om voor poëzie te kiezen in plaats van proza. Ze studeerde daarna voor apotheker en ze was vier maanden werkzaam aan een universiteit te Madrid, waar ze flink de toverpen hanteerde. Ze draagt een aantekeningenboek bij zich wat ze 'Geschreven Schetsen & Schetsende Schrijfsels' noemt. In 2009 trad ze op tijdens het 'Vrij podium van het Gentse dichterscollectief De Wolven van La Mancha', één van haar eerste optredens. Deze moedige woorden zijn van haar: 'OVERMAAT AAN VOLLE, GROTE, RONDE BORSTEN, mijn aanbod? Dat bestaat uit slechts één paar en kleiner van formaat, de overschot aan vrouwelijke hormonen is gegoten in de VOLHEID van mijn woorden'. In 2010 droeg ze voor tijdens de Urban Woorden Poëzieweek. Ze was ook aanwezig bij 'De Vieze Gasten', gepresenteerd door de olijke Jamila Amadou. Wat te denken van 'Mijn ongeschoren schaamhaartjes, een natuurlijk afweermechanisme: als kleine dennennaaldjes prikken ze' en 'Onderhuids kleed ik je uit en trek je schaamte aan, onder de bontjaswarmte van mijn lichaam'. Welnu, ik vind het gedurfd en vernieuwend, ik hoop dat ze op die voet verder gaat. Ze was ook aanwezig bij 'Dichters in de Prinsentuin' (Groningen, 2010) en een ecologisch cultuurfestival in Gent. Zelf zegt ze over haar dichterschap: 'Poëzie geeft mijn bestaan meer kracht, meer gratie, legt een glans op alles wat ik op mijn weg ontmoet en is een uiting van de meest waanzinnige verliefdheid die ik ooit gekend heb: de liefde van en voor het leven'. Ze is nu 22, als ik 20 jaar jonger was... Enfin, tenslotte, haar goddelijke stem klinkt uitermate helder, typisch Belgisch, waar ik zo'n zwak voor heb, krachtig, doortastend en emotioneel lijfelijk voelbaar. Dorien is de zoveelste dichteres op mijn ontdekkingsreis, die meer dan rijp voor een debuutbundel is! Heren uitgevers, creëer eens een Nieuwe Gouden Eeuw voor aanstormende dichters! Donderdju zeg!

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 augustus 2011


Geplaatst in de categorie: literatuur

3.4 met 8 stemmen 246



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Dorien De Vylder
Datum:
14 augustus 2011
Email:
dorien.devyldergmail.com
Iedereen steeds welkom op mijn blog! doriendevylder.blogspot.com

Mooie droom, dag, Dorien

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)