Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Indiaanse oerpijn

(voor Jamie Royal (Robbie) Robertson (5 juli 1943))

Je bent geboren in Toronto en je moeder Rosemary (Dolly) Chrysler was een Mohawk-indiaanse, die is geboren en opgegroeid in het Six Nations Reservation, waar jij later met haar de zomervakanties doorbracht.
Je Joodse vader Klegerman heb je nooit gekend.

Je begon als kind muziek te maken in Six Nations, Indiaanse muziek, country & western en boogiewoogie. Je kreeg gitaarlessen van je neef en je hebt je school niet afgemaakt.

Op je vijftiende speelde je al in diverse groepen in Toronto, zoals 'Little Caesar and The Consuls', 'Robbie and the Robots' en 'Stampertje and the Trambones'.
Je ging naar concerten van Carl Perkins, Jerry Lee Lewis en Roy Orbison. Voorbeelden waren de gitaristen Roy Buchanan, James Burton, Fred Carter, Otis Rush en Hubert Sumlin.

Op je zestiende ontmoette je Ronnie Hawkins (1935, Huntsville) en zijn dierlijke uiterlijk trok je aan. Hij zong twee vroege nummers van jou en je kwam als gitarist bij zijn band The Hawks. Op een foto in een bos staan jullie als ware outlaws en woestelingen bij een oude auto. Die kobold op de voorkap zal Ronnie wel zijn.

Vier jaar later vertrok Ronnie en bleef jij achter met Levon Helm, Richard Manuel, Rick Danko en Garth Hudson, met wie jij de band 'Levon and the Hawks' vormde, die later werd omgedoopt tot 'The Band'.
Bob Dylan zong met The Band en jij speelde mee op zijn album 'Blonde on Blonde'.

Op je vierentwintigste ben je getrouwd met Dominique Bourgeois, een journaliste uit Quebec. Jullie kregen drie kinderen; Alexandra, Delphine en Sebastian.

Op je vijfentwintigste verscheen het debuutalbum 'Music from Big Pink'. Pig Pink is een roze huis in West Saugerties in de staat New York. Bob Dylan schreef er en experimenteerde in de grote kelder.
Een jaar later verscheen 'The Band' en jullie gingen op tournee met Bob Dylan, waarbij duidelijk werd dat je Bob had bekeerd van folk naar rock 'n' roll, wat sommige fans daadwerkelijk woedend maakte.

Het derde album heette 'Stage Fright'.
Op je drieendertigste ging The Band uit elkaar, moe van het vele reizen en de optredens.
Twee jaar later maakte Martin Scorsese de film 'The Last Waltz', over het laatste concert met The Band en bevriende artiesten: Bob Dylan, Eric Clapton, Van Morrison, Neil Diamond, Joni Mitchell, Neil Young, Emmylou Harris, Ron Wood en Ringo Starr.
Scorsese werd een goede vriend van je en je maakte de achtergrondmuziek bij zijn films 'Raging Bull', 'The Color of Money', 'The King of Comedy', 'Casino', 'The Departed', 'Gangs of New York' en 'Shutter Island' met Leonardo DiCaprio.
Met Jody Foster en Gary Busey speelde je in de dramatische film 'Carny'. Je werkte samen met de befaamde producer Daniel Lanois (1951, Hull) aan je eerste solo-album 'Robbie Robertson', dat in 1987 verscheen en twee Juno Awards won.
Bono (van U2) zingt mee op 'Sweet Fire of Love' en 'Testimony'.
Peter Gabriel zingt mee op 'Fallen Angel' en 'Broken Arrow'.
'Somewhere Down the Crazy River' werd een wereldwijde tophit en was gebaseerd op je zwerftijd door Arkansas met Levon Helm, die daar geboren is. Daarna volgden 'Storyville' en 'Music for the Indians', samen met The Red Road Ensemble.
Daarna verscheen 'Contact from the underworld of Redboy', wat een zoektocht naar je Indiaanse wortels is, wat natuurlijk een woest verdriet over de historische slachtpartijen en de vernietiging van oorspronkelijke (rituele) rijkdommen met zich meedraagt. Het album is melancholisch, somber, aangrijpend, pijnlijk verdrietig en toch de geschonden trots opfrissend.

In 2003 kreeg je het eredoctoraat aan de Queen's University in Kingston. In 2011 werd je Officier in de Orde van Canada en je vijfde solo-album 'How To Become Clairvoyant' verscheen.

Levon Helm vond dat jij ten onrechte het meeste hebt verdiend aan The Band, terwijl je toch het leeuwendeel van de songs hebt geschreven, wat hij tegensprak, maar volgens jou kreeg iedereen evenveel, maar hebben de anderen het in korte tijd verbrast, wat gezien hun uiterlijk in die tijd heel geloofwaardig klinkt.


Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=4KP9PNSUME4

Schrijver: Joanan Rutgers, 21 april 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

2.8 met 4 stemmen 169



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)