Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De nachtegaal van Devon

(voor Jocelyn Eve Stoker alias Joss Stone (11 april 1987))

Je bent geboren in het Buckland ziekenhuis te Dover, bij die fantastische witte krijtrotsen. Je vader Richard is eigenaar van een fruit en noten handel en je moeder Wendy was je manager tot je zeventiende. Je bent de derde van vier kinderen. Tijdens je tienerjaren woonde je in Ashill, nabij Cullompton. Je zat op de Uffculme Comprehensive School, waar je het nummer 'Reet Petite' van Jackie Wilson zong. Op je dertiende won je een talentenjacht door o.a. 'On the Radio' van Donna Summer te zingen. Een jaar later was het Steve Greenberg, de producer van S-Curve Records, die je ontdekte en meenam naar New York City. In Miami en Philadelphia volgden de nodige opnamen en op je zestiende verscheen je debuutalbum 'The Soul Sessions'. Het betreft covers van soulsongs, met o.a. 'Some Kind of Wonderful' van John Ellison. Het album werd triple platina in Engeland en goud in Amerika. In datzelfde jaar ging je van school af, ook omdat je dyslectisch was, maar vooral omdat je artistiek begaafd was en groot succes had. Een jaar later verscheen 'Mind Body & Soul', met allemaal authentieke songs. Het stond direct op nummer één in Engeland, waarmee je het record van Avril Lavigne verbrak. 'You Had Me' en 'Right To Be Wrong' werden grote hits en het album werd triple platina in Engeland. Je trad op met Chris Martin van Coldplay en Bono van U2 ten bate van Darfur. Je zong mee op een nieuwe versie van 'Do They Know It's Christmas?'. Je zong samen met Melissa Etheridge 'Piece of My Heart' van Janis Joplin, een eerbetoon. Je werd gekozen tot 's werelds meest sexy vegetariër en op je zeventiende woonde je samen met Beau Dozier, de zoon van de Motown-producer Lamont Dozier. Beau was vijfentwintig jaar ouder, een tekstschrijver en producer. Op je achttiende verving je de actrice Sarah Jessica Parker als het gezicht van het kledingmerk Gap. In november 2005 gingen Beau en jij uit elkaar en op je negentiende had je je filmdebuut in de fantasiefilm 'Eragon', gebaseerd op de roman van Christopher Paolini (1983, Los Angeles). Je speelde de waarzegster Angela. Je werkte o.a. samen met Herbie Hancock, Patti LaBelle, Lemar, Stevie Wonder, Ringo Starr, Dave Stewart, Ricky Martin, James Brown, Elton John en The Rolling Stones. Stone, Stones. Op je twintigste sprak je tijdens de uitreiking van de BRIT Awards in een zwaar aangedikt, Amerikaans accent en je hekelde Robbie Williams. Je derde album 'Introducing Joss Stone' verscheen, geproduceerd door Charles Ray Wiggins (1966, Oakland). Het bevat een duet met Lauryn Hill (1975, South Orange). Joi Elaine Gilliam (1972) en Lonnie Rashid Lynn (1972) zingen er ook op mee. Je schreef de meeste nummers na de breuk met vaderfiguur Beau. Je tourde door Noord-Amerika en altijd steevast op blote voeten. Je zong samen met vele anderen voor de bewustwording van aids, georganiseerd door Annie Lennox. Je speelde de lesbische Stephanie in de komedie 'Snappers'. Op je tweeëndertigste verscheen je album 'Colour Me Free!', wat in één week te Devon is opgenomen, vooral in een studio te Wellington, die van je moeder is. Je brouilleerde met EMI, waardoor je je eigen label oprichtte, Stone'd Records. In 2011 verscheen het album 'LP1', in zes dagen opgenomen te Nashville, medegeschreven en geproduceerd door Dave Stewart. Op 14 juni 2011 arresteerde de politie van Cullompton (graafschap Devon) twee gevaarlijke kerels, vlakbij je landhuis even buiten Cullompton. Ze hadden zwaarden (daar komen de roofridders!), een lijkzak (echte professionals) en een plattegrond van je landhuis/landgoed bij zich (vanaf internet gedownload of whatever). Ze waren van plan om je te beroven, te ontvoeren en te vermoorden. Gelukkig was je niet thuis. Het ging om de schizofreen Kevin Liverpool en de psychisch labiele Junior Bradshaw. Ze zijn ontoerekeningsvatbaar verklaard, maar toch, het had heel fataal voor je kunnen aflopen. Mooie zangvogels roepen blijkbaar niet bij iedereen tedere gevoelens op.

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 juni 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

3.5 met 2 stemmen 120



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)