Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Spannende glamourvrouw met zuidelijk temperament

(voor Nelly Furtado (2 december 1978))

Je bent geboren in Victoria, British Columbia. Je vader António Jose Fortado en je moder Maria Manuela zijn Portugese immigranten uit de Azoren, het São Miguel Island. Je bent vernoemd naar Nellie Vladimirovna Kim (1957, Shurab), een Russische turnster van formaat. Je broer heet Michael Anthony en je zus Lisa Anne. Je bent rooms-katholiek opgevoed en op je vierde begon je al op te treden met Portugese liedjes. Je zong samen met je moeder in een kerk en op je negende leerde je trombone en ukelele spelen en later gitaar en keyboards. Op je twaalfde begon je met het schrijven van je eigen liedjes en je trad op in een Portugese fanfare. Je arbeidersklassemilieu heeft je wil versterkt om hard en positief te werken. In Toronto werd je zangeres van de hip-hop-groep 'Plains of Fascination' en op je achttiende zong je op hun album. Na het behalen van je diploma op de Mount Douglas Secondary School ging je met je zus in Toronto wonen. Je grootste idool is Angela Maria DiFranco (1970, Buffalo). Je zat in het trip-hop-duo met Newkirk en Gerald Eaton en Brian West van The Philosopher Kings produceerden een demo van jou en later nog meer werk, wat op je eenentwintigste een platencontract bij DreamWorks Records opleverde, met Beth Halper als je manager. Je eerste single was 'Party's Just Begun (Again)' en op je tweeëntwintigste verscheen je debuutalbum 'Whoa, Nelly!', met 'Like a Bird', 'Turn Off the Light' en 'Hey, man!'. Het album verkocht wereldwijd zes miljoen exemplaren. De 'Burn in the Spotlight Tour' volgde en je werkte samen met Jurassic 5, Juanes (1972, Carolina del Principe) en Swollen Members. Op je vijfentwintigste kreeg je samen met je vriend Jasper Gahunia je dochter Nevis Chetan Furtado. Twee jaar later gingen Jasper en jij uit elkaar, maar jullie bleven goede vrienden en ouders. Je tweede album 'Folklore' verscheen en 'Childhood Dreams' is geschreven voor Nevis. Het nummer 'Força' was de herkenningssong tijdens het Europese voetbal van 2004. Je stroomde door naar Geffen Records, waardoor de promotie van 'Folklore' minder aandacht kreeg. Twee songs zong je samen met Gerald Eaton en Caetano Veloso (1942, Santo Amaro da Purificação), respectievelijk 'Saterday' en 'Island of Wonder'. In 2006 verscheen het album 'Loose', hoofdzakelijk geproduceerd door Timbaland oftewel Timothy Mosley Zachery (1972, Viginia Beach). Het is een mix van hip-hop en R & B, terwijl je het zelf als punk-hop omschrijft. Het werd één in Amerika, Canada en diverse andere landen. Het is je meest succesvolle album tot nu toe en volgens deprimerende critici nogal opgesexd. 'Promiscuous', 'Maneater', 'Say It Right' en 'All Good Things (Come to an End)' werden allen een nummer één hit. Je deed een song samen met Juanes en één met Timbaland. De 'Get Loose Tour' volgde en je wees 500.000 dollar af van de fabrikanten van Playboy. Je bent hetero-seksueel, maar open-minded, je vindt vrouwen soms erg mooi en sexy, wat nog niet wil zeggen dat je biseksueel bent, wat velen beweerden. In 2007 won je vijf Juno Awards en je was present bij het 'Concert for Diana' in het Wembley Stadium. Je werkte samen met: Justin Timberlake, James Morrison, Zero Assoluto, Flo Rida (Tramar Dillard), Divine Brown, Iveta Sangalo (1972, Juazeiro), Kevin Brereton, Tiësto, Bryan Adams, NERD, Alex Cuba en K'aan (Keinan Abdi Warsame, 1978, Mogadishu). Je trouwde met Demacio (Demo) Castellon, een Cubaanse sound engineer. In 2009 verscheen je Spaanstalige album 'Mi Plan' bij je eigen label Nelster Entertainment. Het is gevuld met simpele liefdesliedjes en je ontving er een Latin Grammy voor, als eerste Canadese artiest. In 2012 verscheen het album 'The Spirit Indestructible', geïnspireerd door je hoopvolle en blijmoedige ontmoetingen met mensen in Afrika. Sindsdien geloof je weer in de mensheid. Het album is opgenomen in Jamaica (er zitten reggae-elementen in), Canada en aan de Amerikaanse westkust. De eerste single is 'Big Hoops (Bigger the Better)' en je zingt drie songs met Ace Primo, Nas (Nasir Bin Olu Dara Jones) en Sara Tavares. Je werkt momenteel aan een Portugees album en je schonk één miljoen dollar voor het bouwen van gratis scholen in het Maasai gebied van Kenia.

Vlak voordat ik van plan was om deze mini-biografie over jou te schrijven, klonk er keihard uit een auto 'Hello, my name is Nelly Furtado!'. Alsof ik indirect je zegen kreeg. Alsof je van heel ver terug communiceerde.

Schrijver: Joanan Rutgers, 13 juli 2012


Geplaatst in de categorie: idool

1.4 met 8 stemmen 125



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)