Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Stem van stromend, kolkend goud

(voor Elisa Toffoli (19 december 1977))

Je bent geboren in Trieste en opgegroeid in Monfalcone te Noord-Italië. Je bent beïnvloed door de muziek van Björk, Tori Amos, Aretha Franklin, Ella Fitzgerald en Polly Jean Harvey (1969, Bridport). De poëtische inspiratie kreeg je van Jim Morrison en Joseph Rudyard Kipling (1865 - 1936), een Engelse dichter/schrijver, die op zijn twee-en-veertigste de Nobelprijs voor de Literatuur ontving, nog steeds als jongste in deze categorie. Op je elfde begon je eigen liedjes te schrijven en later speelde je in verschillende bands te Monfalcone. Op je vijftiende was je in 'Karaoke', een televisie-karaoke-programma, gepresenteerd door Rosario Fiorello (1960, Catania), een komiek/zanger. Op je zestiende ontmoette je Caterina Caselli (1946, Modena), de producer van Sugar Music en de ontdekker van Andrea Bocelli. Op je zeventiende tekende je in Milaan een contract bij Sugar Music. Op je achttiende ging je naar Berkeley (Californië) om te werken aan je debuutalbum, met als producer Corrado Rustici, die eerder werkte met o.a. Whitney Houston, Zucchero en Aretha Franklin. Op je negentiende verscheen je debuutalbum 'Pipes & Flowers', met als eerste single 'Sleeping in Your Hands'. Het album werd vier keer platina en het won de Targa Tenco en de Premio Italiano della Musica. De volgende singles waren 'Labyrinth', 'Mr Wil' en 'Cure Me', opgenomen in Venetië met de Engelse producer Darren Allison (1968, Ashington). Je was de eregast tijdens de Europese tournee van Eros Ramazzotti. Op je drie-en-twintigste verscheen je tweede album 'Asile's World', geproduceerd door Howie B, Roberto Vernetti, Mauro Malavasi, Leo Z, Corrado Rustici en jij. Je eerste Italiaanse lied 'Luce (Tramonti a nord est)' verscheen, in samenwerking met Zucchero. Je won ermee tijdens het San Remo Festival, samen met het Solis String Quartet. Je won drie keer de Italiaanse Music Award voor Beste Vrouwelijke Artiest, Beste Single (Luce) en Beste Lied. In 2001 verscheen 'Then Comes the Sun', geproduceerd door Corrado Rustici. Het werd drie keer platina. In de video bij je single 'Heaven Out of Hell' verscheen je naakt. 'Rainbow', 'Time' en 'Dancing' volgden. Je zong bij de Olympische Winterspelen 2002 in Salt Lake City en bij het Pavarotti and Friends concert, 'Voglio Vivere Cosi'. In 2002 verscheen ook je album 'Elisa', een verzamelalbum, wat je zelf produceerde. De hit 'Luce' staat erop als 'Come Speak to Me'. In 2003 verscheen het album 'Lotus', een akoestisch album met enkele nieuwe liedjes, zoals 'Hallelujah', een cover van Leonard Cohen. In 2004 verscheen 'Pearl Days', geproduceerd door Glen Ballard, die eerder werkte voor Michael Jackson, Shakira, Anastacia, Christina Aguilera en Alanis Morissette. Pure rock met veel electrische gitaren. Het bevat de megahit 'Una poesia anche per te (Het leven gaat door)'. In 2005 trad je op voor Live 8 met Zucchero, Luciano Ligabue (1960, Correggio) en andere grote, Italiaanse artiesten. 'Again Teach Me' is een duet met Tina Turner en in 2006 verscheen 'Soundtrack '96 - '06', wat diamant werd en op één stond. Het werd vernieuwd uitgebracht als 'Caterpillar', met een meesterlijke cover van 'Wild Horses' van The Rolling Stones. In 2009 verscheen 'Heart', wat drie keer platina werd, inclusief de cover 'Mad World' van Tears For Fears. Je zong samen met Giuliano Sangiorgi en Antony Hegarty. In 2010 verscheen 'Ivy', akoestisch en met drie nieuwe songs. In 2012 verscheen 'Steppin 'on Water'. Je hebt een liefdesrelatie met Andrea Rigonat, bandlid en gitarist en jullie kregen op 22 oktober 2009 jullie dochter Emma Cecile.

Schrijver: Joanan Rutgers, 18 juli 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

2.6 met 5 stemmen 142



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)