Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Zangheks van Stonehenge

(voor Aimee Ann Duffy (23 juni 1984))

Je bent geboren in Bangor, Noord-Wales, en je bent opgegroeid in Nefyn op het schiereiland Llyn. Nefyn is van oorsprong een heuvelfort en men leefde er vooral van de haringvangst. Je tweelingzus heet Katy Ann en je oudere zus heet Kelly. Je sprak Welch, maar je leerde ook Engels. Op je zesde begon je al zelfgemaakte liedjes te zingen en schreef je ze in een schrift. Op je tiende zijn je ouders gescheiden, wat een traumatische dreun en ontregeling voor je was. Je woonde samen met je zussen bij je moeder in het graafschap Pembrokeshire. Je zat op de Ysgol Nefyn School op Llyn en op de middelbare Sir Thomas Picton School in Haverfordwest. Op je veertiende wilde een huurmoordenaar je stiefvader Philip Smith om zeep helpen, in opdracht van zijn ex-kenau Dawn Watson, die drie-en-een-half jaar de gevangenis in moest. Jij zat in die tijd in een safe house van de politie, waar het erg beklemmend was. Op je vijftiende vluchtte je naar je vader in Nefyn en je had een jaar lang geen contact met je moeder en zussen. Tot je achttiende vertoonde je opstandig gedrag, ook om de scheiding van je ouders te verwerken. Je nam regelmatig grote hoeveelheden alcohol tot je en je hebt een roeiboot gestolen, waarschijnlijk om je eigen levenskoers te bepalen. De film 'Sister Act' met Whoopi Goldberg maakte je ontvankelijk voor de soulmuziek. In Nefyn zong je in enkele bands en in Chester zong je in een jazz en blues club, samen met de gitarist David Burton. Op je negentiende werd je tweede bij een Welshe talentenjacht op de televisie. Je was zwaar teleurgesteld. Op je twintigste verscheen de EP 'Aimee Duffy', Celtic Rock, met drie songs. Je werkte als een serveerster en als verkoopster in een viswinkel. Je ontmoette Jeannette Lee, een musicus en zakenvrouw in de muziek, die van 2006 tot 2010 je manager was. Je was vooral geïnspireerd door Bettye Swann (1944, Shreveport), een soulzangeres. Op je vierentwintigste verscheen je debuutalbum 'Rockferry', met 'Mercy', 'Rockferry', 'Warwick Avenue', 'Stepping Stone' en 'Distant Dreamer'. Het won één Grammy Award en drie BRIT Awards. Je verscheen in diverde televisieshows en je was net zo populair als Adele. Je werkte samen met David McAlmont (1967, Crowdon), zanger en songwriter. Het album kostte bijna vier jaar tijd en werd in goedkope, kleine studio's opgenomen. Bernard Butler (1970, Stamford Hill) schreef vier songs. De megahit 'Mercy' gaat over de sexuele vrijheid, die je niet moet laten inperken door anderen. De grote roem bracht je bijna tot een zenuwinzinking en je wilde het liefst je geheel afzonderen van de opdringerige wereld en door niemand meer herkend worden. De narcis Duffydil is naar jou vernoemd en je vermogen wordt geschat op vier miljoen Engelse pond. Op je vijfentwintigste kreeg je een liefdesrelatie met Mike Phillips (1982, Bancyfelin), een internationale rugby-speler. Na twintig maanden gingen jullie uit elkaar. Het lied 'Mercy' was ook te horen in het televisiedrama 'Grey's Anatomy' en op het soundtrackalbum van 'Sex and the City: The Movie'. Je won een MOJO Award en een Q Award voor 'Mercy'. Je zong de cover 'Live and Let Die' van Paul McCartney/Wings en Sir Paul was er zeer van onder de indruk. Het werd gebruikt voor een album ten bate van War Child. Je zong 'Smoke without Fire' voor de soundtrack van de film 'An Education', met Carey Mulligan en Emma Thompson. Jij en Jeannette Lee gingen vriendschappelijk uit elkaar en je stapte over naar het management van A & M/Universal. In 2010 verscheen je tweede album 'Endlessly', met 'Well, Well, Well' als enige hitsingle. Je werd gezien als een mix van Kylie Minogue, Dusty Springfield en Amy Winehouse. Het album werd opgenomen in New York, Londen en Spanje. Je schreef het samen met Albert Hammond (1944, Londen) en het was vele malen minder succesvol dan 'Rockferry'. Er werd besloten dat je twee jaar rust zou nemen om op krachten te komen en nieuwe bronnen aan te boren. Toch ging je met de rapper David Banner (1974, Jackson) twee weken in een studio aan de slag. De resultaten zijn nog onbekend. Je kreeg ooit ruzie met John Lydon (The Sex Pistols), die zeer agressief op jou reageerde en zich later kapot schaamde. Je maakte reclame voor Nivea-producten en Diet Cola en je filmdebuut was in de dramafilm 'Patagonië', naast de acteur Matthew Rhys, die de tragische dichter Dylan Thomas speelde in 'The Edge of Love'.

Schrijver: Joanan Rutgers, 13 augustus 2012


Geplaatst in de categorie: idool

1.0 met 6 stemmen 65



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)