Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Sekssymbolisme als tragische maskerade

(voor Norma Jeane Mortenson/Baker (1926 - 1962))

Je bent geboren op 1 juni 1926 in het Los Angeles County Hospital. Je moeder was Gladys Pearl Monroe (1902 - 1984) en je vader op papier Martin Edward Mortenson. Je was het derde kind van Gladys en je echte vader was Charles Stanley Gifford, die sprekend op je filmheld Clark Gable leek, wat je amusant vond, een zuivere vaderprojectie. Je moeder was psychisch ernstig labiel en arm, waardoor je tot je zevende bij je pleegouders Albert en Ida Bolender in Hawthorne verbleef. Je moeder kocht een huis en ze eiste je terug, wat met veel hysterische bombarie gebeurde. Je moeder moest al rap worden opgenomen in het State Hospital in Norwalk. Je voogdes Grace McKee stimuleerde je om een filmster te worden, net als Jean Harlow (1911 - 1937), die stierf door nierfalen. Je ging veel met Grace naar de bioscoop. Op je negende trouwde Grace met Erwin Goddard en jij kwam in het L.A. Orphans Home terecht en daarna bij diverse pleeggezinnen. Erwin poogde je meerdere keren te verkrachten, wat gelukkig mislukte, maar de schrik zat er verwoestend in. Grace stuurde je naar Olive Brunings in Compton, waar een zoon van haar je ook wilde verkrachten, dus bleef je ook daar maar kort. Op je twaalfde ging je naar Ana Lowen, waar je wel liefdevol werd bejegend. Op je zestiende ging je weer naar Grace en Erwin en je zat op de Van Nuys High school, evenals o.a. Jane Russell en Natalie Wood. Je kreeg een verhouding met James Dougherty (1921 - 2005) en op je zestiende trouwde je met hem en na drie jaar ben je van hem gescheiden. Je was ongelukkig en je deed een zelfdodingspoging tijdens dat huwelijk. Je werkte in de Radioplane munitiefabriek en je rolde in de modellenwereld. Omdat ze lichtharigen zochten, blondeerde je je haar. Later ook je schaamhaar. Je stond op tientallen covers en je ontmoette Ben Lyon, een leidinggevende bij 20th Century Fox. Hij verzon je artiestennaam Marilyn Monroe. Je nam dans- en zanglessen en je eerste rolletjes waren tekstloos. Je kreeg een contract bij Columbia Pictures en Natalie Lytess (1913 - 1964) werd je coach tot 1955. In 1949 poseerde je naakt voor Tom Kelley, omdat je anders je huur niet kon betalen. De foto's sierden in de eerste Playboy. Je speelde korte rollen in enkele films en met 'The Asphalt Jungle' klom je omhoog. In 1951 studeerde je literatuur en kunstbeschouwing aan de Universiteit van Californië. Alfred Eisenstaedt fotografeerde je voor Life Magazine en in 1952 kreeg je een relatie met de honkballer Joe DiMaggio (1914 - 1999), met wie je in 1954 trouwde, maar hij was nogal gewelddadig en psychisch sadistisch, dus na zeven maanden elllende ben je van hem gescheiden, al bleven jullie wel vrienden. Je speelde je grote rollen in 'Niagara', 'Gentlemen Prefer Blondes', 'Bus Stop', 'How to Marry a Millionaire', 'River of No Return', 'There's No Business Like Show Business', 'Monkey Business', 'The Seven Year Itch', 'Some Like It Hot' en 'The Misfits' (1961). Op 25 juni 1956 trouwde je met Arthur Asher Miller (1915 - 2005), een toneelschrijver/essayist. 'The Misfits' is door hem geschreven en je speelde het eindelijk klaar om met Clark Gable samen te spelen, zij het als een mentaal wrak, want je gebruikte toen al jaren veel alcohol en diverse medicijnen, wat je krachten ondermijnden. Je had al psychische hulp gekregen van de psychiaters Margaretha Herz Hohenberg, Anna Freud en Marianne Rie Kris. De regisseur John Huston stuurde je halverwege de filmopname naar een afkickkliniek, ook omdat je steeds te laat was, en je verbleef in de Payne Whitney Psychiatric Clinic, waar Joe je als een bodyguard uit bevrijdde. Hij wantrouwde de meeste mensen om je heen en hij wilde je beschermen. Je had een borderline persoonlijkheidsstoornis, die je met drugs en playing probeerde te maskeren, totdat dat niet meer ging. Je had twee miskramen. Arthur ging er met de fotografe Inge Morath vandoor en vlak voor de verschijning van 'The Misfits' zijn jullie gescheiden. Gable overleed aan een hartaanval en je was wanhopig en ontroostbaar, vereenzaamd en zwaardepressief. Je zong nog voor John F. Kennedy tijdens zijn verjaardag, waarschijnlijk onder invloed, want het was een en al fake, want hij had je gedumpt en zijn broer Robert had je ook seksueel misbruikt.

Op 5 augustus 1962 ben je levenloos gevonden door je laatste psychiater Ralph S. Greenson. Dat was in je woning te Brentwood. Je werd slechts zesendertig. 'Barbituratenvergiftiging' was de officiële doodsoorzaak, maar John en Robert Kennedy werden als verdachten genoemd en ook de CIA, de FBI en de Maffia. Je levensstijl was een uitgestelde suïcide en je was alles behalve gelukkig, ondanks je schijnvertoningen om maar bemind te worden, wat dan ook falikant mislukte, want liefde kun je niet verleiden of afdwingen. Jij bent vertrokken, net als al je psychiaters, die samen wellicht het beste antwoord op jouw tragiek hadden kunnen geven. Je bent begraven in een crypte op het Westwood Village Memorial Park Cemetery in Los Angeles, waar Hugh Hefner (van Playboy) heeft gezorgd dat hij je toekomstige buurman wordt. Volgens mij zit je daar niet op te wachten, maar ja.

Schrijver: Joanan Rutgers, 17 augustus 2012


Geplaatst in de categorie: idool

1.1 met 7 stemmen 180



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)