Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Zuivere notenkraker

(voor Emmanuelle Grey (Emmy) Rossum (12 september 1986))

Je bent geboren in New York City en je bent het enige kind van een alleenstaande moeder, die fotograaf was. Je bent vernoemd naar je opa Emanuel en je bent de nicht van Vera Wang Ellen, een Amerikaanse mode-ontwerpster van met name bruidsjurken. Die ontwierp ze o.a. voor Chelsea Clinton, Mariah Carey, Avril Lavigne, Jennifer Lopez, Sharon Stone en Uma Thurman (Kill Bill 1 & 2). Je moeder is joods en je vader is protestants. Je ouders zijn gescheiden voor jouw geboorte en je hebt je vader maar twee keer gezien tijdens je groeijaren. Dit veroorzaakte een groot, somber hiaat in je sensibele ziel, een pijnlijke krater, die je artistiek probeert op te vullen.
Op je zevende ging je zingen bij het Metropolitan Opera Children's Chorus, met Elena Doria als dirigent. Je zong vijf jaar bij dit koor en je hebt zelfs gezongen met Plácido Domingo (1941) en Luciano Pavarotti (1935 - 2007). Je zong in zes talen en in twintig opera's, o.a. La Bohème, Turandot, La Damnation de Faust, A Midsummer Night's Dream en Carmen. Op je twaalfde nam je acteerlessen bij Flo Salant Greenberg en je deed auditie voor meerdere toneelspelen en je had je eigen agent. Je zat op de Spence School in Manhattan en op je vijftiende deed je online cursussen van de Stanford University, je haalde het Education Program voor Hoogbegaafde Jongeren en daarna studeerde je aan de Columbia University. Oud-studenten van die universiteit waren Theodore Roosevelt, Franklin D. Roosevelt en Barack Obama, eveneens Jack Kerouac, JD Salinger en Upton Sinclair. Op je elfde had je een televisiedebuut in 'Law & Order' en twee jaar later speelde je in de soapserie 'As The World Turns'. Je speelde een jonge Audrey Hepburn, maar je echte debuut was in de dramafilm 'Songcatcher' van Maggie Greenwald. Op de soundtrack zong je een duet met Dolly Parton. Je speelde de hoofdrol in 'Nola' (2003), een romantische komedie. Je speelde in de dramafilm 'Mystic River' van Clint Eastwood, waarin Sean Penn je vader speelde. Je speelde in 'The Day After Tomorrow' van Roland Emmerich (1955, Stuttgart). Je speelde de rol van Christine Daae in 'The Phantom of the Opera' van Andrew Lloyd Webber (1948, Londen), waardoor je genomineerd werd voor een Golden Globe Award en je kreeg een Critics 'Choice Award voor Beste Jonge Actrice en een Saturn Award voor Beste Prestaties door een Jongere Actrice. Op je twintigste speelde je in de film 'Poseidon' van Wolfgang Petersen en je speelde Juliet Capulet in 'Romeo and Juliet'. Je speelde in 'Dragonball Evolution' (2009) van James Wong en in het drama 'Dare' van Adam Salky. Je speelde in 'Daily Bread' van Lucie Tiberghien en in 'Inside' van DJ Caruso (1965, Norwalk), de hoofdrol als Christina Perasso. Muzikaal gezien ben je o.a. beïnvloed door Dolly Parton, Madonna, Cher, Barbra Streisand, David Gray en Annie Lennox. Je klaagde dat er te weinig emotionele eerlijkheid in de hedendaagse popmuziek is. In oktober 2007 verscheen je debuutalbum 'Inside Out', geproduceerd door Stuart Brawley (1971, Toronto) en uitgebracht door Geffen Records (Universal Music Group). Het bevat de tophit 'Slow Me Down', met een indrukwekkende videoclip van Thomas Kloss. Je EP 'Carol of the Bells' bestaat uit drie kerstsongs. Je zong het volkslied bij diverse happenings en in 2008 ben je begonnen met je tweede album, maar dat is nu vier jaar later nog steeds niet verschenen. Je noemt jezelf een lyrische sopraan in ontwikkeling en je traint je stem in de studio van de sopraan Joann C. Zajac. Je bent een YouthAids ambassadeur, woordvoerder voor borstkankerbewustzijn 'PiNKiTUDE', milieu-activiste, je werkt voor de Natural Resources Defence Council en voor de Global Green USA.

In februari 2008 trouwde je met Justin Siegel, een muziekproducent, en in september 2009 zijn jullie gescheiden. Een maand later had je een relatie met Adam Duritz (1964, Baltimore), wat tot september 2010 duurde. Adam was 22 jaar ouder. Nu heb je een relatie met de acteur Tyler Jacob Moore (1982, Urbana).

Je lichaam verdraagt geen gluten en tarwe, wat coeliakie heet en wat vaak gepaard gaat met aanhoudende vermoeidheid.

Schrijver: Joanan Rutgers, 26 augustus 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

1.0 met 7 stemmen 123



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)