Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen over toneel

Zwarte zwaan vol elan

(voor Uma Karuna Thurman (29 april 1970))

Je bent geboren in Boston. Je vader Robert Alexander Farrar (1941, New York City) is een professor in de Indo-Tibetaanse Boeddhistische Studies aan de Universiteit van Columbia. Zijn moeder Elizabeth Dean was een podium actrice. Je vader was enkele jaren een Boeddhistische monnik en hij hertrouwde in 1967 met het Duits-Zweedse model Birgitte Carolina (Nena) von Schlebrügge (1941, Mexico-City), jouw moeder. Haar vader was kolonel/baron Friedrich Karl Johannes. Ze poseerde voor Vogue en Harper's Bazaar en ze was eerder een jaar getrouwd met de LSD-goeroe Timothy Leary. In 1967 werd je oudere broer Robert Ganden geboren. Je vader is bevriend met Tenzin Gyatso, de veertiende Dalai Lama. Hij is samen met Richard Gere en Philip Glass (componist) de oprichter van het Tibet House in New York. Je groeide op in Amherst, waar je naar de middelbare school ging en later in Woodstock. Je bent boeddhistisch opgevoed en je noemt jezelf momenteel een agnosticus. Je jongere broers heten Dechen (1973) en Mipam (1978) en je halfzus heet Taya (1960). In je kindertijd woonde je in Almora (India), waar de Dalai Lama wel eens op bezoek kwam. Als kind was je nogal introvert en moeilijk hanteerbaar en je werd geplaagd om je hoekige uiterlijk. Je had een slechte lichaamsbeleving. Je begon je acteercarrière aan de Northfield Mount Hermon School, een elitaire voorbereidingsschool. Op je vijftiende deed je al modellenwerk voor Glamour en Vogue. De link met je oma. Op je achttiende speelde je in de hogeschoolkomedie 'Johnny Be Good' en de tienerthriller 'Kiss Daddy Goodnight'. Je speelde in 'The Adventures of Baron Munchausen', waarin je ook kort een naakte Venus speelde. De film flopte volkomen. Je echte doorbraak kwam met je rol als Cecile de Volanges in 'Dangerous Liaisons' (1988) van Stephen Frears. Je vluchtte een jaar naar Londen, onzeker over je uiterlijk en alleen maar wijde kleding dragend. Je speelde een uitstekende June Miller in de film 'Henry & June' (1990) en in datzelfde jaar trouwde je met Gary Oldman (1958, Londen) en twee jaar later zijn jullie gescheiden. Je kreeg de hoofdrol in 'Even Cowgirls Get The Blues' (1993), naar een boek van Tom Robbins. Er kwam veel kritiek op je oppervlakkige rolweergave. Je speelde in 'Mad Dog and Glory', wat ook niet echt aansloeg. Je speelde een glansrol in 'Pulp Fiction' van Quentin Tarantino (1963, Knoxville) en je werd één van zijn meest geliefde actrices. 'Beautiful Girls' en 'The Truth About Cats & Dogs' volgden en in 1997 speelde je in de science fiction film 'Gattaca'. In 1997 trouwde je met Ethan Hawke (1970, Austin), die ook speelde in 'Gattica'. Je speelde Poison Ivy in 'Batman & Robin' (1997) en je werd vergeleken met Mae West, wat geen compliment was. In 1998 kregen jullie een dochter en je speelde Fantine in 'Les Miserables'. Daarna nam je vijf jaar vrij voor je moederschap, al deed je wel kleine rollen en won je een Golden Globe Award voor je rol in 'Hysterical Blindness'. In 2002 werd jullie zoon geboren. In 2003 ben je van Ethan gescheiden. In 'Paycheck' had je weer een grote rol en daarna volgde je magnum opus 'Kill Bill 1 & 2' (2003-2004) van Tarantino, waarin je de krachtdadige huurmoordenares Beatrix Kiddo speelt (zeer aanstekelijk is het triomferende fluittoontje, wat steeds weer in de film terugkeert of neem de scene, waarin je honderden zwaardvechters verslaat!), die wraak neemt op haar oud-opdrachtgever Bill, fabuleus gespeeld door David Carradine (1936 - 2009), beroemd geworden door de televisieserie 'Kung Fu', waarin hij de Shaolin monnik Kwai Chang Caine speelde. Hij stierf door auto-erotische verstikking. Je speelde o.a. met Robert De Niro, Bill Murray, John Travolta, Meryl Streep, Julia Roberts en Sandra Bullock. In 2007 was je de gastdame tijdens het Nobelprijs voor de Vrede Concert in Oslo en in datzelfde jaar kreeg je een relatie met Arpad Busson (1963), een financier. Hij had eerder een relatie met Farrah Fawcett (1947 - 2009), de mooie blondine in 'Charlie's Angels' en de ex-vrouw van Lee Majors (1939, Wyandotte), beroemd door 'De Man van Zes Miljoen'. In 2012 kregen Arpad en jij een dochter.

Schrijver: Joanan Rutgers, 5 september 2012


Geplaatst in de categorie: toneel

0.5 met 6 stemmen 209



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)