Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

De schoonste onder de intelligentsia

(voor Asia Aria Maria Vittoria Rossa Argento (20 september 1975))

Je bent geboren in Rome. Je moeder is Daria Nicolodi (1950, Florence), een actrice en scenarist. Haat vader was een advocaat en haar moeder Fulvia was een professor in de oude talen. Jouw overgrootvader was de beroemde pianist/componist Alfredo Casella (1883 - 1947) en zijn opa was bevriend met Paganini, (alt)violist en componist. Alfredo's vader was een begaafde cellist, net als zijn zonen Cesare en Gioacchino. Zijn moeder was pianiste. Hij kende de componisten Busoni, Wagner, Strauss, Faure, zijn leraar, en Ravel, zijn medestudent. Hij was getrouwd met Yvonne Müller. Je moeder verhuisde eind jaren zestig naar Rome. Zij speelde in alle films van de regisseur Dario Argento (1940, Rome), jouw vader. Hij is de zoon van de filmproducent Salvatore Argento en de Braziliaanse fotograaf Elda Luxardo. Hij werkte samen met Bertolucci mee aan 'Once Upon a Time in the West' van Sergio Leone (1929 - 1989). Je ouders kregen een relatie in 1974, tijdens de opnamen van de film 'Deep Red'. Je moeder was voordien getrouwd met de beeldhouwer Mario Ceroli en zij kregen samen dochter Anna (1973 - 1994), die overleed door een motorongeluk. Als kind was je erg eenzaam en depressief, ook omdat je ouders veel weg waren voor de films. Je vader las zijn scripts aan je voor alsof het kinderboeken waren. Op je achtste publiceerde je een dichtbundel en op je tiende zijn je ouders gescheiden. Op je negende speelde je een kleine rol in een film van Sergio Citti (1933 - 2005), die veel met Pier Paolo Pasolini samenwerkte. Op je tiende had je een kleine rol in 'Demons 2' van je vader. Je was zeer introvert, je had geen vrienden en je leed aan pleinvrees (agorafobie). Op je veertiende ben je van huis weggelopen en je speelde in 'La Shiesa' van je filmpa. Je hebt een ongelukkige jeugd gehad met een afwezige vader, met wie je geen hechte relatie hebt. Acteren deed je om zijn aandacht te krijgen, wat je pas echt kreeg toen je in zijn films ging meespelen, moderne horror- en slasherfilms. Op je achttiende speelde je fantastisch in 'Trauma', een sublieme film van je papa. Een jaar later ontving je de David di Donatello (Academy Award) voor Beste Actrice in 'Perdiamoci di vista!' en datzelfde voor 'Compagna di viaggio'. Je speelde in de Engelse films 'B. Monkey' en 'New Rose Hotel' en je speelde in de Franse film 'La Reine Margot', waarin je Charlotte de Sauve (1551 - 1617) speelde, een edelvrouwe en de minnares van koning Hendrik de Vierde (1553 - 1610) en ze was een spionne voor de koningin-moeder, die belangrijke mannen wist te verleiden. De film is gebaseerd op een roman van Alexandre Dumas (1802 - 1870), die ook 'De Drie Musketiers' en 'De graaf van Monte Cristo' heeft geschreven. Dumas had bijna veertig minnaressen en hij was getrouwd met de actrice Ida Ferrier (1811 - 1859). Je regisseerde een documentaire over je vader en één over Abel Ferrara (1951, New York), een regisseur van Italiaans-Ierse afkomst. Je speelt een toprol in de meesterlijke film 'The Stendhal Syndrome', waarin je als politie-agente jaagt op een seriemoordenaar en door het zien van sommige kunstwerken val je bewusteloos, waar je tegenstander zwaar misbruik van maakt, waardoor je diep getraumatiseerd raakt, maar je weet te ontkomen. Op je zesentwintigste kreeg je samen met de zanger Marco Castoldi (1972, Milaan) jullie dochter Anna Lou, genoemd naar je halfzus Anna Ceroli. Je eerste, eigen film 'Scarlet Diva' verscheen. Toen je het schreef, kwam je nauwelijks uit je woning, vanwege je pleinvrees. Je tweede, eigen film is 'The Heart Is Deceitful Above All Things', gebaseerd op een boek van Laura Victoria Albert (1965, New York). Je schreef verhalen in literaire bladen en je roman 'Ik hou van jou Kirk' verscheen. Je was model voor het merk 'Miss Sixty'. Je bent fan van de groep Hondo Maclean en op de cover van hun EP 'Plans For A Better Day' staat een foto van jouw grote engel-tatoeage, die onder je navel prijkt, met blote borsten en het is niet moeilijk om te raden waarin de engel uitmondt. Door jezelf opgestuurd. Je opende een openhartig, gratis video-dagboek, waarin je sprak over freaks, je markante vader, Fellini, je erotiek, zwangerschap, nieuwe liefde en psycho-analytische onderwerpen. Je speelde Vellini in 'Une vieille maîtresse' van Catherine Breillat (1948, Bressuire), naar een boek van de decadente Jules Amedee Barbey d'Aureville. Je speelde Madame du Barry in 'Marie Antoinette' met Kirsten Dunst als een onovertreffelijke Marie. In 2008 trouwde je in Arezzo met de regisseur Michele Civetta en jullie kregen datzelfde jaar jullie zoon Nicola Giovanni en samen met Anna Lou wonen jullie in de eeuwenoude, betoverende stad Rome.

Schrijver: Joanan Rutgers, 9 september 2012


Geplaatst in de categorie: idool

-0.4 met 7 stemmen 94



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)