Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Pittige dame met swingende stem

(voor Kate Ryan (22 juli 1980))

Je bent geboren als Katrien Duck, sorry, Verbeeck, in Tessenderlo, waar je nog steeds woont. Daar wonen ook de zangeres Chantal Câlin (Franse chansons, geboren in Lummen) en de zanger Piet Goddaer (1970, Kortrijk). Je bent opgegroeid in een muzikaal ontwikkelde familie en op zeer jonge leeftijd had je al veel talent voor de muziek. Op je achtste speelde je al gitaar en piano. Je kreeg zang- en pianolessen van een tante, die lerares was aan een conservatorium. Je hebt gestudeerd aan een kunstacademie en je bent gespecialiseerd in het maken van originele sieraden. Als tiener trad je vaak op in bars en cafés. Op een gelukkige avond werd je aangeboden om een platencontract te tekenen. Op je zestiende werd je zangeres van de popgroep 'Smelt'. Deze band bestond twee jaar, maar er verscheen geen vastgelegde muziek in de muziekwinkels. Je ouders beheerden hun café 'De Oude Post' en daarin playbackte jij onder anderen Madonna en Sandra Kim (1972, Montegnée), de winnares van het Eurovisiesongfestival 1986 met haar nummer 'J'aime la vie'. Op scholen bracht je covers van Alanis Morissette (1974, Ottowa) en 4 Non Blondes, een alternatieve popgroep met Linda Perry (1965, Springfield) als zangeres, die later solo is gegaan. Je ontmoette de producer Andy Janssens en samen met hem schreef je liedjes, met als debuutsingle 'Scream for More' (2001), opgevolgd door 'UR (My Love)'. Je kreeg internationale roem met de cover 'Desenchantee' van Mylène Farmer (1961, Pierrefonds). In 2002 verscheen je debuutalbum 'Different' bij EMI Records, wat goud werd. 'Mon coeur resiste encore', 'Libertine' en 'Scream for More' sprongen eruit. Na twee jaar tournee verscheen in 2004 je album 'Stronger', met als grote hit 'The Promise You Made', een cover van Cock Robin, met als zanger Peter Kingsbery (1952, Phoenix), met zijn hartverscheurend mooie stem, en als zangeres Anna LaCazio (1962). Er waren ook de hitsingles 'Only If I' en 'Goodbye'. In 2006 vertegenwoordigde jij België bij het Eurovisiesongfestival in Athene met het lied 'Je t'adore', maar je haalde er niet de finale mee. Wel vond men dat je het beste gekleed was. Dat mocht ook wel voor 14.000 euro, wat je later geveild hebt voor een goed doel. In datzelfde jaar verscheen je album 'Alive' met de hitsingles 'Alive' en 'All for You'. Je begon te toeren met een live-band, waarbij je zelf gitaar en piano speelde. In 2007 veranderde je van platenlabel en management, het werd ARS Entertainment, met als eerste hitsingle het vrolijke, soepele, vitale 'Voyage, Voyage', een cover van Desireless, wat direct goud werd, want je uitvoering is fenomenaal. In de Lotto Arena van Antwerpen gaf je 7000 aanwezigen het popconcert van hun leven en je lanceerde daarin je nieuwste single 'LILY (Like I Love You)'. In 2008 verscheen je vierde album 'Free', deels Franse, deels Engelse songs. Met de hits 'Ella elle l'a', een cover van France Gall (1947, Parijs), met jou heerlijk opwindend heupwiegend in de videoclip, 'LILY', 'I Surrender', 'Voyage, Voyage' en 'Your Eyes'. Je song 'We All Belong' was het officiële volkslied tijdens de EuroGames 2007 in Antwerpen. Je zong ook een duet met de Spaanse zangeres Soraya Arnelas Amelas (1982, Valencia de Alcántara), die Spanje in 2009 vertegenwoordigde op het Eurovisiesongfestival in Moskou met het lied 'La Noche Es Para Mi' (= De nacht is voor mij gemaakt). Ze was ooit stewardess en ze heeft vijf albums gemaakt, net als jij. Je beste nummers verschenen op 'Essential' (2008). Je deed mee aan het Sopot Hit Festival in Polen, waar je tijdens je show een Gold Award won voor je album 'Free'. In Monaco won je de World Music Award als best verkopende Benelux-artiest. In 2009 verscheen het Franstalige album 'French Connection', ook met de nummers 'Babacar' en 'Evidemment', covers van France Gall. Je wilde voortaan stoppen met het zingen van covers en uitsluitend nog eigen materiaal brengen. Van Spanje kreeg je een Multi-platina Award, omdat je 300.000 digitale nummers had verkocht. In 2012 verscheen je vijfde album 'Electroshock', met de hitsingles 'LoveLife', 'Broken' en 'Robots'. En zoals beloofd zonder covers en met een zeer uitdagende, vitale, sexy cover. Je hebt een tongpiercing en een vijfster-tatoeage aan de binnenkant van je linkerarm. Rock on! Ooit playbackte je Madonna in het café van je ouders, nu evenaar je haar qua stem en muziek (techno-pop). Er zijn er velen die het voor minder doen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 21 september 2012


Geplaatst in de categorie: muziek

1.6 met 7 stemmen 1.284



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)