Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Heilige voor een gesloten Vaticaan

(voor Sint Vassula Ryden (18 januari 1942))

Je bent geboren als Vassiliki Claudia Pendakis in Heliopolis bij Caïro. Je ouders waren Grieks-orthodox. Je bent dan ook Grieks-orthodox gedoopt. Je ging in Egypte naar de lagere school en op je vijftiende verhuisde je naar Europa. Op je vierentwintigste trouwde je in Lausanne met een lutherse man. Dat was in een Grieks-orthodoxe kerk. Je man werkte bij de Verenigde Naties en jullie kregen samen twee zonen. Jullie woonden in Azië en Afrika. Van 1966 tot 1980 had je een actief, sociaal leven en je ging niet naar de kerk. Op je achtendertigste ben je in Zweden gescheiden van je man. Op 13 juni 1981 hertrouwde je met Per Ryden, een Zweedse lutheraan, die werkte voor de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties en voor een Zweedse organisatie in Mozambique. Op 1 november 1985 begon je aan 'Het Ware Leven in God', geschriften, ook profetische, die je ontving van God, waarbij je geholpen werd door je beschermengel Daniel, wiens aanwezigheid voelbaar was. De Franse theoloog Rene Laurentin (1917, Tours) en aartsbisschop Frane Franic ondersteunden je door God ingegeven werken schriftelijk. Net als Edward O'Connor, Robert Faricy, een jezuïet-priester en emeritis hoogleraar theologie, Niels Hvidt, een Deense professor in de Godgeleerdheid, en Ferdinand Umana Montoya. De Dominicaanse theoloog François-Marie Dermine vindt jou een bedriegster met New Age fabeltjes. Hij is zo kwaad, dat hij je automatische schrijven ziet als demonische bezetenheid, want dat bestaat niet binnen de christelijke mystiek en wat de boer niet kent... Je bronnen zijn anders niet mis: beschermengelen, Jezus, Maria, heiligen en God zelf. Je schrapte de boodschappen, die je als vals beschouwde, waartoe je goddelijke toestemming had gekregen. De theoloog Joseph Moerman (1920 - 2012) zei dat de boodschappen niet rechtstreeks van Jezus afkomstig konden zijn. Een Argentijnse, religieuze organisatie verzette zich tegen de boodschap van de eenwording van alle christelijke kerken en de afschaffing van de geestelijke hiërarchie en de verschillende leerstellingen/dogma's. De aanvoerster was Monica De López Roda, die toch wel heel erg in jou geïnteresseerd is. Ook de Canadese Marie-France James, specialiste op esoterisch-occultistisch gebied, ontkent de echtheid van jouw spirituele ervaringen. Zelfs jouw tweede huwelijk wordt door hen als anti-christelijk gezien, waardoor de boodschappen niet van Christus afkomstig kunnen zijn, wat wel heel kort door de bocht is en farizeese miereneukerij, waar God met alle gemak doorheen kijkt. Je hebt in Argentinië opgetreden, wat op zich al kwaad bloed zette. Je verwart hun geloofsopvattingen en zoiets kunnen ze niet hanteren. Ze zouden eens hun heilige, prehistorische zekerheden moeten opgeven! Vandaar zoveel tegengas. De paranormale onderzoeker Joe Mitchell (1944, West Liberty) is ook niet mals in zijn oordeel. Hij ontkent de inbreng van bovennatuurlijke krachten, hij noemt je werk zelfbedrog en vrome inbeelding. Aartsbisschop Roger Mahony (1936, Los Angeles) weigerde, dat je zou spreken in een kathedraal. Ook de Grieks-orthodoxe kerk keurde je leringen af en noemde deze ketterij, wat ze al gauw doen als het niet in hun straatje past, zeg maar in hun met goud geplaveide boulevard, waar geen enkele nederigheid van afstraalt en zogenaamd ter ere van God, terwijl Christus juist armoede predikte. Jij steekt een spaak in hun hun valse leer, waarmee ze hun machtige posities en hun onterechte aanzien kunnen verliezen. Ze kleven maar vast aan hun geld en goed, dure gewaden en kandelaars, maar ik zeg je, ook dat hypocriete bolwerk zal instorten als een kaartenhuis, immers, eerlijkheid duurt het langst en jij hebt hun volstrekt niet nodig om je waarheden te verkondigen. Maria Laura Pio, een ex-aanhanger, probeerde je via een website onderuit te halen, wat mislukte, al vind ik wel dat ze mag zeggen wat ze wil, want daar moet je als levende heilige tegen kunnen. Slap dat je haar juridisch het zwijgen hebt opgelegd. Sterk dat je een project bent gestart, wat de armen eten geeft. Het Vaticaan noemt je boodschappen slechts een gevolg van privé-meditaties en ontkent bovennatuurlijke, goddelijke inmenging. Zeker met Ratzinger aan het roer kun je herziening wel vergeten. Dat je tegen homosexualiteit bent valt behoorlijk tegen, zeker als je domweg stelt, dat God niet Adam en Steve schiep. Pijnlijk bekrompen. Of giet je je visie meer in roomse standpunten om alsnog naar binnen te glippen? Niet meer doen, schat! Rome stort in. Jij bent een heilige van het Voortdurend Nieuwe Begin! Ik ben er zeker van: ook heiligen moet je hier en daar flink tegenspreken! Overigens betekent 'heilige' niets anders dan 'gelovige in dit of dat'.

Schrijver: Joanan Rutgers, 28 november 2012


Geplaatst in de categorie: religie

2.6 met 5 stemmen 112



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)