Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Door razernij doodgeslagen

(voor Marie Trintignant (1962 - 2003))

Je bent geboren op 21 januari 1962 in Boulogne-Billancourt. Je moeder is de regisseuse Nadine Marquand (1934, Nice) en je vader is de acteur Jean-Jacques Trintignant (1930, Piolenc). Op je vierde speelde je al in films mee, je speelde voor het eerst in je moeder's film 'Mon amour, mon amour', met Valerie Lagrange. Je vader speelde o.a. in 'Et Dieu crea la femme' (1956), 'Un homme et une femme' (1966), 'The Conformist' (1970) en 'Trois Couleurs: Rouge' (1994). Op je achtste overleed je jongere zus Pauline door wiegedood, wat je getraumatiseerd heeft, en je leefde steeds meer teruggetrokken en je sprak nog maar amper. Je had last van ernstige verlegenheid, wat mede een motivatiebron was om actrice te worden, om het te overwinnen. Op je elfde is je jongere broer Vincent geboren, die acteur/schrijver is geworden. Op je veertiende zijn je ouders gescheiden en je moeder begon een relatie met de filmregisseur/schrijver Alain Corneau (1943 - 2010). Je had een stevige band met je echte vader en samen met hem las je op diverse podia de gedichten van Guillaume Apollinaire voor. Je speelde Mona in de film 'Serie Noir' (1978) van Corneau, je speelde samen met je vader in 'La Terrazza' (1980) van Ettore Scola (1931, Trevico), in 1990 speelde je je eerste hoofdrol in 'Une nuit d'ete en ville' en je speelde Betty in het drama 'Betty' (1992) van Claude Chabrol (1930 - 2010). Je oom was de regisseur/acteur Christian Marquand (1927 - 2000), die o.a. speelde in 'Et Dieu crea la femme', naast Brigitte Anne-Marie Bardot (1934, Parijs) en je vader. Hij was getrouwd met Maria Christina Aumont (1946 - 2006), een Amerikaanse actrice, en hij was goed bevriend met Marlon Brando (1924 - 2004), een minnaar van Marilyn Monroe. Samen met de muzikant Richard Kolinka kreeg je in 1986 een zoon, de acteur Roman Kolinka. En samen met de acteur François Cluzet (1955, Parijs) kreeg je in 1993 zoon Paul Cluzet. Met Mathias Othnin-Girard kreeg je in 1996 samen zoon Leon. Je trouwde in 1998 met de regisseur Samuel Benchetrit (1973, Champigny-sur-Marne) en met hem kreeg je in datzelfde jaar zoon Jules. Samuel woont nu samen met de actrice Anna Mouglalis (1978, Nantes) en samen kregen ze in 2007 dochter Saul. In de jaren tachtig en negentig was je één van de meest populaire actrices en je bent vijf keer genomineerd voor de Cesar Award. Je was zeer geniaal in het spelen van beschadigde, sombere vrouwen. Je hield veel van dieren, waardoor je ook graag dierenarts wilde worden, maar het acteren zat nu eenmaal in je genen.

In juli 2003 verbleef je in de Litouwse hoofdstad Vilnius om daar filmopnamen over het leven van de schrijfster Colette (1873 - 1954) op te nemen. Je moeder regisseerde de film. Je was er samen met je toenmalige minnaar Bertrand Cantat (1964, Pau), de zanger van de rockband 'Noir Desir'. Zijn vader was militair en als puber was hij vaak depressief en deed hij een poging tot zelfdoding. Via punk-stijl werd het New Wave-stijl. In 1993 trouwde hij met de Hongaarse vertaalster Kristina Rady, met wie hij samen zoon Milo en dochter Alice kreeg. Na een concert in 2002 werden Bertrand en jij verliefd op elkaar, terwijl jullie beiden getrouwd waren. Kort na de geboorte van Alice verliet hij zijn gezin in Bordeaux en ging hij met jou in Parijs samenwonen. Samuel wilde je niet meer bij hem in huis hebben. 's Nachts op 26 juli 2003 werd de straalbezopen Bertrand zo jaloers vanwege een sms-bericht van Samuel aan jou, dat hij jou een schedelbreuk heeft geslagen. Om één lullig sms-je. Jaloers, ladderzat, razend. Je lag in coma en je bent twee keer geopereerd. Je ouders vlogen met jou naar de Hartmann-kliniek in Neuilly, waar je een dag later op 31 juli overleed door een hersenoedeem als gevolg van de herhaaldelijke klappen, waarvan minstens twintig keer in het gezicht, terwijl je zo tenger was. De neurochirug Stephane Delajouw (1966, La Celle-Saint-Cloud) had tevergeefs nog een operatie ondernomen. Bertrand probeerde zichzelf met tabletten te doden, maar de politie vond hem en hij werd in 2004 tot acht jaar gevangenisstraf veroordeeld. Hij ging naar de Maret-gevangenis nabij Toulouse, waar hij al in 2007 wegens goed gedrag werd vrijgelaten. In 2010 pleegde zijn ex-vrouw Kristina zelfdoding. Je bent onder grote belangstelling begraven op het Parijse Père Lachaise, gekleed in het wit en je kist bedekt met zonnebloemen, je lievelingsbloemen. Door analytici werd gespeculeerd dat jij en Bertrand de borderline persoonlijkheidsstoornis zouden hebben (gehad), wat best waar kan zijn, maar wat het tragedie niet verzacht.

Schrijver: Joanan Rutgers, 9 januari 2013


Geplaatst in de categorie: idool

-1.0 met 1 stemmen 110



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)