Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Platgewalst door geestespijn

(voor Inger Stevens (1934 - 1970))

Je bent geboren als Inger Stensland op 18 oktober 1934 in Stockholm.
Je ouders waren Per Gustav en Lisbet Stensland. Beiden leraren. Je was de oudste van drie kinderen.
Op je zesde gingen je ouders scheiden, wat je veel verdriet heeft gedaan. Je jongere broer Ola en jij gingen naar jullie tante Karin en oom Bengt Junker. Je jongste broer Peter bleef bij je moeder en haar nieuwe man Harald Rubinstein.
Als kind was je vaak ziek.
Op je dertiende gingen Ola en jij per stoomschip naar New Orleans en vandaar naar New York om bij jullie vader te wonen. Per was professor aan een universiteit en hij was hertrouwd met Carol Buswell uit Fresno. Je woonde in Manhattan en je werd streng in de gaten gehouden. Je had vaak ruzie met je stiefmoeder en je halfzus heette Lucy. Je liep weg naar Kansas City, waar je per ongeluk in een striptease-tent ging werken. Je vader vond je in korte kerstkledij en hij nam je mee naar huis.

Op de middelbare school had je veel plezier met zingen en optreden. Op je achttiende studeerde je af aan de Manhattan High School en het gezin verhuisde naar Lubbock, waar Per een baan als leraar kreeg. Jij bleef achter in New York, waar je werkte bij Music Condo's Store.
In 1953 werd je model in Kansas City en je werkte aan je filmcarrière. Je werkte in het Garmant District en je kreeg drama-lessen van Lee Strasberg. Naast model was je telefoniste, kassière en showdanseres. Je begon met televisie-commercials en daarna kreeg je rollen in tv-series als 'Crunch en Des', 'The Crusader', 'Conflict' en 'The Millionaire'.

Op je twintigste trouwde je met Anthony Soglio, je manager, die je achternaam in 'Stevens' veranderde. Je kreeg je eerste filmrol en na een half jaar zijn Anthony en jij gescheiden. Tot 1966 kreeg hij recht op vijf procent van je verdiensten. Een rare overeenkomst.
Je verhuisde naar Hollywood en je speelde in je debuutfilm 'Man on Fire' (1957) met Bing Crosby (1903 - 1977), met wie je een affaire had, maar dat had hij ook met Grace Kelly (1929 - 1982) en hij trouwde in 1957, tot jouw grote woede, met de actrice Kathryn Grandstaff (1933, Houston), met wie hij drie kinderen kreeg. Bing was een alcoholist en hij gebruikte marihuana, wat zijn overdreven vrolijkheid in meestal luchtige rollen verklaarde.
Je speelde de Zweedse gouvernante Katrin Holstrum in 'The Farmer's Daughter' (van 1963 tot 1966), waar je met name beroemd door geworden bent.
Je speelde o.a. in 'Bonanza', 'Route 66', 'The Eleventh Hour' en 'The Twilight Zone'. Je speelde in de film 'A Guide for the Married Man' (1957) van Gene Kelly (1912 - 1996), ook al zo'n vrolijke pretletter. Je speelde in de thriller 'Cry Terror' (1958) met Anthony Quinn (1915 - 2001). Tijdens de filmopnamen ben je bijna gestikt door de koolmonoxide in een metro-tunnel. Het gekke was, dat je graag wilde stikken, want je was eenzaam en zwaar depressief. Tijdens een crash-landing sprong je nog maar net op tijd weg voor de ontploffing.

Op 1 januari 1959 deed je in je appartement te New York een krachtige poging tot zelfdoding door slaappillen en ammoniak in te nemen. Daardoor zijn je benen tot twee keer zo groot opgezwollen en je was twee weken blind. Binnen twee maanden wist je te herstellen en weer te acteren. In 1961 ben je in Tijuana (Mexico) in het geheim getrouwd met de Afro-Amerikaanse producent/acteur/regisseur Isaac Lolette (Ike) Jones (1929, Santa Monica). Je hield het geheim vanwege zijn huidskleur, omdat het anders wel eens je carrière kon schaden, wat toen niet ondenkbaar was. Alleen je familie en je beste vrienden wisten van dit huwelijk. Je was vaak lange tijden zonder Ike, vanwege jullie werkschema's.
Ondanks je succes bleef je onzeker over jezelf. Je werkte met gehandicapte kinderen, wat je veel voldoening schonk, en je deed aan fondsenwerving.
Je speelde mee in de western 'Hang 'Em High' met Clint Eastwood (1930, San Francisco), die in het echt je minnaar werd, net als Anthony Quinn, Dean Martin (1917 - 1995), Harry Belafonte (1927, New York), Mario Lanza (1921 - 1959), tenor-zanger/acteur, en Burt Reynolds (1936, Lansing).
Je speelde in 'House of Cards' (1968) en 'A Dream of Kings' (1969).

Mede door slippertjes was je relatie met Ike zo goed als voorbij. Op 30 april 1970 werd je gevonden in je woning te Hollywood Hills, door je kapster/huisgenoot/metgezel Lola May McNally, terwijl je op de keukenvloer lag. Je wilde wat zeggen, maar het ging niet. Om half elf 's ochtends overleed je in het Hollywood Receiving Hospital door een overdosis barbituraten (slaappillen) en alcohol. De dolk, die jarenlang tegen je hart priemde, had je hulpeloos een verlossende zet gegeven. Eeuwig jammer, maar wie kende werkelijk de reikwijdte van je persoonlijke leed? De bittere ernst van je fnuikende trauma's? De vele keren dat je bent opgekrabbeld na eerdere, rigoureuze inzinkingen?
Als actrice kon je helaas ook veel psychisch leed verdoezelen. Had je maar bij een psychiater aan de noodrem getrokken. Misschien kon je ook dat niet meer.

Je werd vijfendertig jaar. Je bent gecremeerd en je as is verstrooid over de Stille Oceaan.

Schrijver: Joanan Rutgers, 12 januari 2013


Geplaatst in de categorie: idool

2.0 met 2 stemmen 142



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)