Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Een duistere vijand sterker dan jou duwde je

(voor Pauline Chan Bo-Lin (1973 - 2002))

Je bent geboren op 23 mei 1973 in Shanghai. Al op zeer jonge leeftijd zijn je ouders gescheiden en op je twaalfde verhuisde je met je moeder naar Hong Kong.
Op je vijftiende werkte je part-time als een mode-model en je deed mee aan de schoonheidswedstrijd Miss Asia Pageant. Je won geen prijs, maar je mollige uitstraling werd opgemerkt door de pornografische filmindustrie. Op je achttiende begon je in pornofilms te spelen om vooral je moeder financieel te ondersteunen. In zes jaar tijd verscheen je in meer dan vijfentwintig pornofilms en je werd in heel China een beroemd sekssymbool, die gewaagde seksscènes uitvoerde.

In 'Girls Without Tomorrow' speelde je met Ekin Cheng, de knappe zangeres Vivian Chow.
In de pornofilm 'Behind the Pink Door' had je de hoofdrol en in 'Escape from Brotel' speelde je met de lieftallige schoonheid Murakami Rena.
In 'The Girls From China' speelde je met de karakteristieke Isabelle Chow Wang en in 'A Wild Party' speelde je met Ying Siu-Liu.
In 'Whores from the North' speelde je met de subtiele Carol Lee Yee-Ha.
In 'Dream Lovers' speelde je met de wilde Lee Wai-Gwan en met de gevoelige Pauline Lee Bo-Ling.
Tot zover een greep uit je seksfilms.

In 'Flying Dagger' speelde je met Sharla Cheung.
In de actie-komedie 'Van Beijing with Love' speelde je met Stephen Chow Sing-Chi en Anita Yuen Wing-yi.
In 'Flowers of Shanghai' van Hou Hsiao-Hsien speelde je met Tony Leung Chiu-Wai.

Op je vierentwintigste begon je een liefdesrelatie met Huang Jen-chung, een beroemde playboy, die veel geld verdiende met Taiwanese investeringen. Deze bofkont in kwestie was drieëndertig jaar ouder en moest de schade van je afwezige vader opvullen. Je woonde met hem in Taipei en na zes jaar zijn jullie gescheiden.
Je gebruikte harddrugs en je deed aan tovenarij om je liefdesband met Huang te herstellen en te verstevigen, maar dat mocht niet baten. Je wilde ook jezelf kalmeren, want je was geregeld psychotisch. Je kwam veel in het nieuws vanwege onaangepast gedrag, wat een negatieve lading kreeg. Zo probeerde je zelfdoding te plegen tijdens een televisie-interview, je hebt vele keren mensen hysterisch aangevallen, je hebt jezelf in het openbaar ontkleed en dat was niet op een nudistisch strand, je wilde naar het buitenland zonder de juiste reisdocumenten, waardoor je bent weggevoerd, je stak je woning in brand en je moest vele keren naar het ziekenhuis, omdat je teveel drugs had gebruikt.

Eind 1999 vertoefde je in Engeland en daar heb je in een hotel een politie-agent geslagen. Met al deze ongeremde agressiviteit eindigde in feite je carrière als actrice. Waarschijnlijk reageerde je verkeerd op je drugsgebruik. Al riekt het ook naar een borderline-persoonlijkheidsstoornis.

Je laatste filmrol was in 'Millennium Mambo', met de vertederende beauty Shu Qi (Lin Li-hui). Je leefde een teruggetrokken leven in Shanghai en je laatste televisierol was in maart 2002.
In juli 2002 kreeg je met je echtgenoot een zoon.

Op 31 juli 2002, drie weken na je bevalling, heb je om half zes 's ochtends zelfdoding gepleegd door uit het raam van je appartement op de vierentwintigste verdieping te springen. Je liet een afscheidsbrief achter, waarin je schreef, dat je postnatale depressie de oorzaak was en dat klinkt inderdaad aannemelijk, gezien je toch al van nature zo depressieve aard.
Wat ik mis in jouw verhaal is een bekwame psychiater of zelfs een gedwongen opname. Je had je man moeten inlichten. Je was uiterst verdrietig voor je man en je zoon en je zegende hen. Heel jammer dat je uit trots geen hulp hebt gezocht.

Je werd negenentwintig jaar en je werd op traditionele, Boeddhistische wijze gecremeerd.
De actrice Chrystal Zon speelde jou in 'Pauline's Life'. En zij pleegde in 2009 zelfdoding vanwege geldschulden. Geld stinkt moorddadig.

Schrijver: Joanan Rutgers, 26 mei 2013


Geplaatst in de categorie: idool

Er is nog niet op deze inzending gestemd. 47



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Petra Hermans
Datum:
8 juni 2013
Email:
worldpoet546live.nl
Zeer overwogen woorden in de titel.
Als ik mag toegeven, zitten er een aantal
elementen in het verhaal, die mij bekend zijn.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)