Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Je ware liefde bedroog je waarlijk

(voor Joan Dowling (1928 - 1954))

Je bent geboren op 6 januari 1928. Je was de dochter van Vera Dowling en een onbekende vader. Je groeide op bij je overgrootmoeder Elizabeth Dowling in de stad Uxbridge. Dat was in een klein huis en je hielp je overgrootmoeder met de huishouding. Je was dol op acteren en je speelde in kleine toneelstukken, pantomimes en andere opvoeringen. Je bent nooit ergens in de leer geweest en je was een natuurtalent.

Op je veertiende liet je je inschrijven bij een Londens acting-bureau en kreeg je je eerste echte rol in een kleine uitvoering, die niet te achterhalen valt.
Op je zeventiende tekende je je eerste filmcontract bij Associated British Pictures. De producer Anthony Hawtrey gaf je de rol van Norma Bates in 'No Place in the Tavern' van Joan Temple. De eerste uitvoering was in juli 1945 in het Embassy Theatre.

Je speelde eveneens Norma Bates in de melodramatische filmversie van 'No Place in the Tavern' van Daniel Birt.
Je speelde Clarry in 'Hue & Cry', met Harry Fowler.
Je speelde Norma in het drama 'Bond Street', gebaseerd op een toneelstuk van Sir Terence Rattig.
Je speelde in 'A Man's Affair'. Je speelde in 'For Them Die Trespass', naar een roman van Ernest Raymond. Je speelde Ella in 'Train of Events'. In 'Murder without Crime' speelde je met Dennis Price. Jij speelde een gastvrouw in een nachtclub. Je speelde in 'Pool of London', met Bonar Colleano

Op je drieentwintigste trouwde je met de acteur Henry James Fowler, afkomstig uit Londen.
Je speelde de slimme, ondeugende elf Puck in 'A Midsummer Night's Dream'. In 'The Magic Box' speelde je met Maria Schell.
Je speelde in '24 Hours of a Woman's Life', naar een roman van Stefan Zweig.
Je laatste rol was in de film 'Women of Twilight', naar een toneelstuk van Sylvia Rayman.
Je deed radio-werk in het programma 'Meat the Huggetts', welk werk na je overlijden is ovegenomen door Vera Day.

Je carrière verloor zijn glans en je zakte weg in een depressie. Harry probeerde je op te beuren, maar je glipte weg als een aal.
Op 31 maart 1954 heb je zelfdoding gepleegd door jezelf met gas te vergiftigen.

Je werd zesentwintig jaar en je bent gecremeerd in het Golders Green Crematorium in Londen.

Volgens een familielid wilde je alleen maar Harry bang maken en hem alsnog voor je doen winnen, want hij ging graag met andere vrouwen naar bed. Je onderschatte wel of niet de dodelijkheid van het verraderlijke, onzichtbare gas. Ik denk van niet.

Schrijver: Joanan Rutgers, 13 juli 2013


Geplaatst in de categorie: idool

2.0 met 3 stemmen 89



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Petra Hermans
Datum:
13 juli 2013
Email:
worldpoet546live.nl
Het is een klare zaak, om tussen verhalen die eigen verhalen gaan leiden, gewoon compleet héél
dichtbij jezelf te blijven!

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)