Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Gedurfd

KUNST IS ALS EEN AVONTUUR IN EEN ONBEKENDE WERELD DIE ALLEEN KAN WORDEN ONTDEKT DOOR HEN DIE BEREID ZIJN RISICO'S TE NEMEN...

Precies de reden dat Mark Rothko met dikke, donkere verf onafgewerkte figuren op doek produceerde, die mogelijkheid tot eindeloos fantaseren creëerde.

Halle Berry vertrok in 1989 naar New York om haar carrière als actrice eens flink op te stuwen naar het niveau van de Hollywood Hills en bij voorkeur daarboven piekend. Ook dat laatste heeft zij zonder twijfel, schijnbaar zonder enige moeite, voorelkaar gekregen. Halle (Maria) is klein van stuk, maar daarentegen groots in haar daden. In 2002 won zij een Oscar voor Beste Actrice dankzij haar rol in Monster's Ball. Een dramafilm waarin Halle het personage van Leticia Musgrove speelt, die een verhouding begint met de gevangenisbewaarder die mede verantwoordelijk was voor de uitvoering van de doodstraf op de moordenaar Lawrence Musgrove, die Leticia als weduwe heeft achtergelaten...

Vier jaar voor de dood van Rothko in the Big Apple, werd Halle in 1966 in Cleveland, Ohio, geboren. Ogenschijnlijk hebben zij geen enkele binding of overeenkomst, maar schijn bedriegt...

Zowel Rothko als Berry verdienen miljoenen met aansprekende resultaten; zij in Hollywood als één van 's werelds mooiste en beste actrices en hij als de man die helaas postuum zijn kleuren lumineus verzilvert...!

Mark Rothko; Daugavpils (Letland), 25 september 1903
New York 25 februari 1970

Schrijver: Annejan Kuperus, 21 september 2014


Geplaatst in de categorie: kunst

4.0 met 1 stemmen 113



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:
Annejan Kuperus
Datum:
2 oktober 2014
Als jij, Joanan, zoals in jouw reactie hieronder naar aanleiding van mijn 'Gedurfd', het hebt over 'we', over wie heb jij het dan? Namens wie heb jij jouw reactie geschreven en laten plaatsen? Zijn dit misschien jijzelf en jouw alter ego of misschien zowel jouw linker als rechter grote teen of waarschijnlijk voor de hand liggender, zowel de wijsvinger aan jouw rechterhand als die aan jouw linker...?
Naam:
Joanan Rutgers
Datum:
22 september 2014
Ik heb de film 'Monster's Ball' op video en ook nog eens bekeken. Halle Berry speelt inderdaad een hoogst ontroerende rol. We snappen je waardering.
Wat we allemaal niet snappen is je magere link tussen Halle en Mark Rothko, die je uit je duim gezogen hebt. Als enige link noem je de miljoenen dollars, die beiden hebben verdiend. Maar dat hebben duizenden anderen ook! Je probeert op onmogelijke wijze twee grootheden te verenigen. Daarbij, schijnbare kunstkenner, is het schilderwerk van die quasi-mysticus Rothko blindelings opgehemeld, want zijn huisschilderwerk stelt in wezen niets voor! Plastic speelgoed mythologiseren is in dezelfde orde. Klopt, Jeff Koons vind ik ook zo'n volksverneukende prutser! Die verrotte Rothko (Rot & Co) was een pure oplichter en ook jij bent erin getrapt! Geen wonder dat hij uiteindelijk zelfdoding pleegde! Een logisch effect op zijn miserabele, zwaar overschatte kliederwerk!...

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)