Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Cuirina - Stimme im Sturm

Vooropgesteld, het was niet makkelijk om deze puzzel over Cuirina tot een bevredigend geheel te maken, omdat er nauwelijks biografische gegevens over Cuirina bekend zijn, maar haar beeldschone, hoogst intrigerende stem gaf voor mij de doorslag om door te zetten.

Cuirina is de artiestennaam van de Duitse zangeres/liederenschrijfster Constanze Spengler. Zij is in of rond 1970 geboren. Haar moeder heet Marlis Kehl Spengler. Haar achternaam kan ook Fröhlingsdorf zijn, wat waarschijnlijk de achternaam van haar vader is. Haar broer is Christoph Spengler, in 1969 in Wermelskirchen geboren. Hij studeerde piano, cello en orgel. Hij is universitair hoofddocent, toetsenist en dirigent, o.a. van het Jeugdorkest Remscheid. Verder is hij hoofd van het koor van de Universiteit van Wuppertal.

Constanze is in de tachtiger jaren van de vorige eeuw op klassieke wijze opgeleid. Ze is in wezen een middeleeuwse bard, die destijds zijn/haar liederen voor de aristocratische upper-class zong in ruil voor onderdak en voedsel. Ze studeerde medicijnen. Ze is een fantasie-zangeres en een rollenspelspeelster op middeleeuwse markten en festivals. Ze was fan van de band Subway To Sally. Ze speelt haar liederen vooral 's nachts rond de kampvuren van de middeleeuwse markten, slechts begeleid door haar luit.

Ze zingt haar zelfgeschreven, verhalende balladen, die vaak zeer gevoelig zijn en die meestal een soort dromenland bezingen. Ze wordt geïnspireerd door eigen ervaringen en gevoelens, door een rollenspel op een middeleeuwse markt en soms door een foto. Ze heeft donkerbruine ogen en zeer blond en zeer lang haar, die ze vaak in een lange vlecht draagt of als een adellijke jonkvrouwe sierlijk weet op te steken. Ze bespeelt eveneens de Keltische harp, de viool en de gitaar. Momenteel weegt ze 129 kilo, ze is 1 meter 76 en haar cupmaat is 90D. Vroeger was ze slank en bijna volmaakt mooi, maar dat is de weg, die wij allen gaan. Feit is dat haar innerlijke schoonheid en dat met name gemanifesteerd door haar golvende stem, onveranderlijk mooi blijft.

Constanze heeft een piercing boven haar mond en een piercing onder haar mond. Ze heeft een tatoeage van een draak boven haar linkerborst, een Keltisch teken op haar rug, een groot Keltisch teken op haar rechterbovenarm en een siertatoeage rond haar linkerpols. Zij woont in Wuppertal, samen met haar vrouwelijke partner Dani en hun dochter Rana. Ze hebben ook een zwart-witte kat en een gevulde volière. Er gaat immers niets boven de inspiratiebron van zingende vogels.

Ze liet in beperkte oplage CD's maken, die ze dan op middeleeuwse markten verkocht, maar uiteindelijk kostte dat haar alleen maar geld, wat ze beter voor haar studie medicijnen kon gebruiken. Ze heeft in feite te weinig geld om CD's te laten maken. Iedereen staat overigens vrij om haar liederen vanaf internet op CD's te branden, zegt ze zelf. Maar ze wil niet dat onverlaten haar muziek en teksten wijzigen. Haar muziek wordt in vele projecten gebruikt. Er zijn momenteel dus geen CD's van haar meer te koop, al stuurde ze die vroeger nog wel op aanvraag op.

Haar enige officiële album maakte ze samen met de producers Anna Varney en Tobias Hahn. De transgender Anna Varney Cantodea is van Sopor Aeternus & Het Ensemble of Shadows. Constanze kwam toevallig bij haar (ooit een hem) op bezoek, omdat Anna een luitspeler voor zijn lied 'Memalon' zocht. Zodra ze enkele liederen van zichzelf voor Anna zong, wilde Anna meteen met haar samen werken. Toch is Constanze vooral de stichteres van het project 'Nenia C'alladhan', wat de titel van het album is. Anna is op zijn zachtst gezegd een enge griezel qua uiterlijk, wel heel erg extreem gothic-stijl. Zelfs met tot scherpe punten geslepen draculatanden. Het verbaast me dan ook, dat zij als levende fee met Anna heeft samengewerkt.

Het samenwerkingsverband leverde wel een muzikaal unicum op, met meeslepende liederen als het 'Sternblumennacht', dat het meest intieme en verbindende lied is, wat Constanze ooit gescheven heeft. 'Stimme im Sturm' is zeer dramatisch en droevig, maar zieldiep hartverscheurend en ontroerend. Overigens boterde het inderdaad niet tussen Anna en haar, omdat Anna veel te perfectionistisch was en de mannelijke stemmen op het album stoorden haar bovenmate. Dat maakte het volgens haar allemaal te gay-achtig. De stijl wordt gekenmerkt als middeleeuws/gothic folk.

Andere liederen van Constanze zijn o.a. 'Schattenlaeufer', met een zeer aanstekelijk melodie, 'Hexenkunst', met een spannende/duistere ondertoon, 'Frau im Schatten', met als doel de bevrijding van de vrouw door mannelijke overheersing, en 'Lazemare'. Slechts enkele voorbeelden van haar omvangrijke oeuvre, dat inmiddels door velen wordt omhelsd, net als ik hoogst verbaasd om het feit, dat ze niet meer bekendheid geniet.

Schrijver: Joanan Rutgers, 20 januari 2015


Geplaatst in de categorie: muziek

2.3 met 3 stemmen 57



Er is 1 reactie op deze inzending:

Naam:
Gabriëla Mommers
Datum:
20 januari 2015
Inderdaad een mooie stem, die wel een heel duister sprookje bezingt. Doet me denken aan het thema van La Belle & la Bête. Ik hoop wel dat het opheffen van de vloek haar dan ook weer terug laat keren in het land der levenden. Die gedachte heb ik wel even nodig om straks rustig te bed te gaan. Er zitten vaak duistere elementen in sprookjes. De jager die het hart van Sneeuwwitje naar de boze koningin moet brengen, Roodkapje die door de Wolf gegeten wordt, dat wordt dan aan kinderen gelezen voor het slapen gaan. Volgens mij is daarom het alom bekende 'ze leefden nog lang en gelukkig' einde uitgevonden. Omdat de kinderen anders helemaal niet meer slapen. Ik zou Cuirina graag een keer horen zingen midden op een marktplein. Er zou zeker te weten meteen een groot publiek zijn.

Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)