Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Sofia Karlsson - Frid pa jord (Vrede op aarde)

Johanna Sofia Karlsson is geboren op 25 maart 1975 in Enskede, Zuid-Stockholm, waar ze opgroeide. Ze studeerde volksmuziek aan het Royal College of Music in Stockholm. Van 1998 tot 2002 was ze een full-time lid van de Zweedse volksmuziek act Groupa. Ze werd in 1998 ook lid van de folkgroep Esters. In 2001 werkte ze mee aan het muzikale project 'Mary's Question' van de componiste Sofie Livebrants.

In 2002 verscheen haar solo-debuutalbum 'Volksliederen'. In 2003 was ze muzikant/zangeres/actrice in producties van de theatermaker Peter Oskarson in o.a. het People's Theatre in Gävleborg. Ze speelde in 'Huwelijk School' van Molière, 'Galileo Galilei' van Brecht en 'De Tovenaar van Oz'. In 2005 verscheen haar tweede solo-album 'Zwarte balladen', wat haar grote doorbrak was. Dit album bevat haar interpretaties van de gedichten van de Zweedse dichter Dan Andersson. Dan overleed op zijn 32-ste in Hotel Hellman in Stockholm. Het personeel had waterstofcyanide tegen bedwantsen gebruikt en daarna de kamer niet verschoond. Dit album kreeg Zweedse en Deense Grammy's.

Daarna ging Sofia twee jaar op tournee in Zweden en deed ze ruim 230 concerten. In 2007 verscheen haar album 'Liederen van de wind', met klassieke in het Zweeds gezongen liederen, geschreven door dichters/schrijvers en muzikanten, zoals Charles Baudelaire, Dan Andersson, Marianne Flodin, de zanger/componist Mikael Wiehe, Alf Hambe, de grote, Noorse dichteres Inger Hagerup, de dichter/componist Carl Michael Bellman, de blues en reggae muzikant Peps Persson, de schrijver/zanger Evert Taube en de schrijver Lars Forssell, zijn versie van 'Le Déserteur' van Boris Vian.

In 2007 was Sofia gastmuzikante bij de jazz-zanger Svante Thuresson en de zanger Dan Berglund. Ze deed mee aan het ere-album 'Double Trouble' voor de belangrijke zanger Olle Adolphson. Ze zong 'Nu is het goed om te leven' en 'Helga Adolphson'. En ze deed mee aan het ere-album voor de Nederlandse troubadour Cornelis Vreeswijk. In 2008 kreeg ze de Dan Andersson Award.

Peggy Latkovich van 'Rootsworld' beschreef Sofia als 'Een kunstenares, die zich bezig houdt met nuance en delicate nuances. Haar stem heeft de rokerige overlay van de Engelse zangeres Sandy Denny en de expressieve frasering van de Ierse zangeres Niamh Parsons. 'Volksliederen' is ingetogen en met prachtige, subtiele prestaties. Ze maakt zorgvuldig gecreëerde, emotioneel bevredigende kunstwerken!'. Göran Holmquist van het Helsingborgs Dagblad schreef over 'Zwarte balladen': 'Met haar vingertop-zachte benadering, weet ze Dan Andersson's poëzie over dromen, verbreken en verlangens naar het heden te brengen!'. De review-site Dagensskiva.com roemde de romantische eenzaamheid van het oerbos en het verlangen naar intimiteit, die sfeer.

In 2009 verscheen 'Ten Zuiden van de Liefde', in 2010 'Ten Noorden van Eden' en in 2014 'Regen Valt zonder Ons'. Sofia bespeelt o.a. gitaar, (dwars)fluit, viool, pomp orgel en bouzouki. Tijdens de Lucia-viering op 13 december 2011, uitgezonden door SVT2, zong ze op fabelachtige wijze kerstliederen in de kathedraal van Göteborg, o.a. het liefdevolle en helaas nog altijd zeer wensbare 'Frid pa jord'.


Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=yrRfpozxX2Y

Schrijver: Joanan Rutgers, 14 maart 2015


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 1 stemmen 70



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)