Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Stina Nordenstam - Crime

Stina Nordenstam is geboren als Kristina Ulrika Nordenstam op 4 maart 1969 in Stockholm. Als kind werd ze intens beïnvloed door de klassieke en jazz collectie van haar vader.
Haar stem wordt vergeleken met die van Björk en Rickie Lee Jones. Ze heeft een zeer intieme, fragiele, kinderlijke stem.
Ze groeide op in Stockholm. In haar tienerjaren was ze lid van de Zweedse Communistische Jeugd Liga, wat haar aversie jegens de kapitalistische muziekindustrie verklaart.

Ze weigerde een lied voor de James Bond film 'Tomorrow Never Dies' te zingen.
In 1991 verscheen haar debuutalbum 'Memories of a Colour' bij Eastwest Records, met 'Alone At Night' en 'His Song'. Het album was beïnvloed door de jazz en met elementen van alternatieve rock.
In 1994 verscheen het tweede album 'And She Closed Her Eyes', met de megahit 'Little Star', 'Crime', 'Firework' en 'So This Is Goodbye'. 'Little Star' werd gebruikt in de soundtrack van de speelfilm 'Romeo + Juliet' van Baz Luhrmann, met Leonardo DiCaprio en Claire Danes.

In 1997 verscheen het derde album 'Dynamite', met experimentele gedeelten vol vervormde gitaren en aparte beats, introspectieve teksten en duistere tonen, de jazz-invloeden voorbij. Met o.a. het lied 'Mary Bell', over Mary Flora Bell, die op haar elfde twee jongens van drie en vier jaar heeft gewurgd. Mary is als kind door haar moeder, een prostituee, en haar klanten veelvuldig mishandeld. Haar stiefvader was de crimineel Billy Bell. Haar moeder Betty McCrickett heeft haar diverse keren willen vermoorden, o.a. via slaappillen en door haar uit een raam te gooien. Vanaf haar vierde werd ze gedwongen tot seksueel misbruik. De tweede moord deed ze samen met haar vriendin Norma Joyce Bell, die op haar 34-ste overleed.

Verder met het lied 'This Time, John', over John Hron, die op zijn veertiende door neo-nazi's is doodgeslagen.

In 1998 verscheen 'People Are Strange', een album vol covers, met o.a. de titelsong van The Doors, 'Purple Rain' van Prince en 'Dream of Jeannie (With Light Brown Hair)' van Stephen Collins Foster, die op zijn 37-ste door langdurige koorts bevangen en verlaten door zijn vrouw en dochter en in grote armoede, zijn hoofd verbrijzelde op een wastafel, waardoor hij overleed. Plus het lied 'Sailing' van Gavin Sutherland, wat door Rod Stewart beroemd is gemaakt.

In 2000 zong ze vier nummers op de soundtrack voor de Noorse film 'Aberdeen', samen met de befaamde, Poolse componist Zbigneiw Preistner. Ze was lerares aan de Norges Musikkhogskole in Oslo. Haar songs zijn schitterende poëzie met een geweldige intensiteit.
In 2001 verscheen 'This Is Stina Nordenstam', wat meer naar popmuziek neigt, uitgebracht bij Independiente Records, met medewerking van de Engelse zanger Brett Lewis Anderson. Het zijn veelal korte nummers. Ook met de bassist Davey Faragher, de drummer Pete Thomas en de gitarist Val McCallum.

In 2004 verscheen haar tot nu toe laatste album 'The World Is Saved', met 'I'm Staring Out The World', een uiterst melancholisch en superbe nummer, 'Go On With Your Life' en 'Winter Killing'.
Na dit album gaf ze voor enkele kranten een interview, o.a. The Times, maar ze mochten haar niet fotograferen. Ze is zelf een uitstekende fotografe en maakster van videoclips. Ze werkte o.a. samen met de band van David Sylvian 'Nine Horses' en met de Griekse componist Vangelis.
Ze leeft teruggetrokken en ze geeft weinig interviews, verder vermomt ze zichzelf met pruiken en make-up en ze heeft maar enkele keren live opgetreden.

Schrijver: Joanan Rutgers, 29 maart 2015


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 1 stemmen 5.335



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)