Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Alannah Myles - Black Velvet

Alannah Myles is geboren op 25 december 1958 in Toronto, Canada. Haar vader was de Canadese omroep pionier William Douglas Byles, die in 1997 werd ingewijd in de Canadian Association of Broadcasters 'Hall of Fame. Op haar negende begon ze liedjes te schrijven en op haar twaalfde deed ze mee aan het Kiwanis Music Festival in Toronto.

Op haar achttiende begon ze met solo-optredens in Zuid-Ontario, waar ze de artiest/songwriter Christopher Ward ontmoette, met wie ze haar eigen band vormde. Ze zong covers van o.a. Aretha Franklin, AC/DC, The Rolling Stones en The Pretenders. In 1984 speelde ze een bijrol als aanstormend zangtalent en single moeder in de tv-serie 'The Kids of Degrassi Street'. Ze had ook gastrollen in andere tv-programma's en films.

Op 28 maart 1989 verscheen haar debuutalbum 'Alannah Myles' bij Atlantic Records, met het fenomenale 'Black Velvet', 'Still Got This Thing', 'Lover of Mine' en 'If You Want To'. Geproduceerd door David Tyson. Ze tourde 18 maanden wereldwijd. Het album won de Diamond Award. In 1990 won ze voor 'Black Velvet' een Grammy Award voor Beste Vrouwelijke Rock Vocal optreden en drie Juno Awards. De sexy en stoere videoclip maakten het succes helemaal rond.

Op 19 december 1992 verscheen 'Rockinghorse', met 'Our World Our Times', 'Make Me Happy', 'Sonny Say You Will', 'Livin 'On A Memory' en 'Song Instead of a Kiss'. Voor 'Our World Our Times' kreeg ze een Juno Award en een Much Music People's Choice Award.

Op 15 augustus 1995 verscheen haar laatste album bij Atlantic Records 'A-lan-nah', met 'Mistress of Erzulie', 'Family Secret', 'Irish Rain', 'Lightning in a Bottle' en 'Everybody's Breakin 'Up'. In 1997 beëindigde ze haar contract met Atlantic Records en zorgde haar nieuwe manager Miles Copeland ervoor dat ze direct bij zijn Ark 21 Records tekende. Zijn broer is Stewart Copeland, de voormalige drummer van The Police en mede-oprichter van Ark 21 Records.

In 1997 verscheen 'A Rival', met 'Bad 4 You', 'The Great Divide', 'Why Have Angels Denied You', 'What Am I Gonna Do With You' en 'Kisses Are Weapons'. In februari 2005 nam ze samen met de Zweedse band Kee Marcello's K2 deel aan de derde, halve finale van Melodifestivalen, de Zweedse, nationale selectie voor het Eurovisie Songfestival. Hun nummer 'We Got It All' scoorde zeer laag, maar ze kreeg wel bekendheid in Zweden.

Pas op 28 september 2007 verscheen haar album 'Black Velvet', met naast de iconische titelsong 'Comment Ca Va', 'Only Wings', 'Leave It Alone', 'Give Me Love', 'I Love You' en 'Trouble'. Op 29 mei 2015 verscheen haar tot nu toe laatste album '85 BPM', met opnieuw haar tophit 'Black Velvet', '85 BPM Leave It Alone', 'Prime of My Life', 'Can't Stand the Rain', 'Black Velvet France' en 'Black Velvet Terry Brown'. Volgens mij is met al die Black Velvet variaties het doek nu wel gevallen.

Schrijver: Joanan Rutgers, 10 oktober 2015


Geplaatst in de categorie: muziek

3.7 met 3 stemmen 1.596



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)