Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Virginie Despentes en het rauwe leven

De Franse schrijfster/filmregisseuse Virginie Despentes is geboren op 13 juni 1969 in Nancy. Haar moeder gaf haar de Fantômette van Georges Chaulet te lezen, maar zij las liever stiekem Jean-Marc Reiser en Georges Wolinski, één van de cartoonisten van Charlie Hebdo, die op 7 januari 2015 zijn vermoord. Virginie ontdekte de muziek/poëzie van Hubert-Félix Thiéfaine en de sombere doemmuziek van Joy Division. Op haar vijftiende werd ze opgenomen in een psychatrisch ziekenhuis, waar ze twee maanden verbleef. De psychotherapie mislukte, mede door gewelddadig gedrag van het personeel. Daarna zwierf ze door Frankrijk en werd ze vaak door de politie aangehouden. Na een reis naar Londen werd ze op haar zeventiende verkracht. Ze ontkende haar trauma twintig jaar lang. De verkrachting heeft haar zowel ontsierd als gevormd tot auteur. Haar essay 'King Kong Théorie' gaat over haar verkrachting.

In Lyon woonde ze in de wijk La Croix-Rousse en op haar zeventiende ging ze naar een filmschool in Lyon. Ze werkte als dienstmeisje in Longwy. Ze was prostituée in massagesalons en peepshows, ze werkte als verkoopster in een platenzaak, ze was freelance rockjournaliste en ze werkte als regisseuse en recensente van pornofilms. In 1992 lijdt ze aan ernstige eczeem. In één maand schreef ze haar debuutroman 'Baise-Moi', die in 1993 bij uitgeverij Grasset verscheen. Het verhaal gaat over groepsverkrachting, wraakneming, moord en geweld. De hoofdpersonen Manu en Nadine rijden rovend en moordend door Frankrijk. Manu wordt door een winkeleigenaar doodgeschoten en vlak voordat Nadine zichzelf wil dood schieten, arresteert de politie haar. In 2000 is 'Baise-Moi' door Virginia en Coralie Trink Thi (1976, Parijs) verfilmd. Coralie is schrijfster en ze was een pornografische actrice. De hoofdrollen waren voor Karen Lancaume en Raffaëla Anderson.

Virginie verhuisde naar Parijs, waar ze boekverkoopster in boekhandel Virgin Megastore op de Champ Elysees was. Ze verkocht er haar eigen debuutroman. In 2013 is deze winkel gesloten. In 1997 verscheen 'Les Chiennes savantes' bij Éditions J'ai lu. In 1998 won ze de Prix de Flore. In 1999 verscheen 'Mordre au travers' en won ze de Prix Saint-Valentin voor 'Les Jolies Choses', wat ze schreef tijdens vier dagen coke-gebruik. Ze was kraakster in Parijs en ze woonde samen met de romanschrijfster Ann Scott (Boulogne-Billancourt, 1965). Ann's debuutroman 'Stikken' (1996) is een eerbetoon aan Kurt Cobain. Virginie en Ann gingen geregeld naar de lesbische nachtclub Le Pulp, die in 1997 door Michele Cassaro is opgericht en in 2007 is gesloten. Virginie was jarenlang alcoholiste en ze relaties met mannen en vrouwen.

In 2001 werd 'Les Jolies choses' verfilmd door Gilles Paquet-Drenner, die in 2010 'Haar naam was Sarah' van Tatiana de Rosnay verfilmde. De hoofdrol in 'Les Jolies choses' was voor Marion Cotillard (1975, Parijs), die ook voor Greenpeace werkt en spreekt. Ook met Stomy Bugsy, Patrick Bruel, Titoff en Ophélie Winter. In 2002 verschenen 'Trois étoiles' en 'Teen Spirit' en in 2004 verscheen 'Bye Bye Blondie'. Van 2004 tot 2005 schreef Virginie een blog, die haar dagelijkse leven documenteerde. In 2005 schreef ze drie nummers voor het album 'Va chercher la police' van de rockband AS Dragon, met de zangeres Natacha Le Jeune. In 2006 verscheen 'King Kong Théorie'. In 2009 regisseerde ze haar eerste documentaire 'Mutantes (Feminisme Porno Punk)', die op TV Pink verscheen. In 2010 verscheen haar roman 'Apocalypse Bébé', waarvoor ze de Renaudot prijs kreeg.

Virginie verfilmde zelf 'Bye Bye Blondie' met de actrices Béatrice Dalle (1964, Brest) en Emmanuelle Béart (1963, Gassin). Cecilia Backes en Salima Boutebal produceerden een toneelvoorstelling van 'King Kong Théorie' op het Festival d'Avignon. In 2011 publiceerde The Guardian haar commentaar op de seksuele aanranding van een hotelmedewerkster door de nu ex-politicus Dominique Strauss-Kahn. In 2015 verscheen haar roman 'Vernon Subutex'. Op 5 januari 2016 werd ze lid van de Académie Goncourt. Momenteel woont ze in Barcelona.

Schrijver: Joanan Rutgers, 25 maart 2016


Geplaatst in de categorie: idool

3.5 met 6 stemmen 61



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)