Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Verrassende blootscenes van de Zweedse Rubens

(voor Anders Leonard Zorn (1860 - 1920))

Je bent geboren op 18 februari 1860 in Mora, Zweden. Je vader Johann Leonard Zorn was een bierbrouwer van Duitse afkomst. Je moeder was Grudd Anna Andersdotter (1838 - 1920). Je bent geboren en getogen op de boerderij van je opa en oma in Yvraden, een gehucht nabij het dorp Utmeland. Tot je twaalfde zat je op de school in Mora Strand. In het najaar van 1872 ging je naar het gymnasium in Enköping. Van 1875 tot 1880 studeerde je aan de Koninklijke Zweedse Academie van Beeldende Kunsten in Stockholm, in 1773 opgericht door koning Gustav de Derde. Jouw leraren waren verbluft door jouw talent.

Op 18 oktober 1885 trouwde je met Emma Amalia Lamb, op 30 april 1860 in Stockholm geboren. Haar vader was de handelaar Martin Lamb en haar moeder was Henriette Meyerson. Ze was van Joodse afkomst. Je ontmoette haar in het begin van 1881, toen je een portret van haar neef schilderde. Emma was geïnteresseerd in kunst en cultuur.

Je reisde naar Londen, Parijs, Spanje, Italië, de Balkan en Amerika. Je had internationaal succes en je was één van de meest geprezen schilders van jouw tijd. Je werd vooral als portretschilder geloofd, vanwege jouw indringende vermogen om de eigenheid van een model te schilderen.

Je schilderde drie Amerikaanse presidenten; Grover Cleveland, William Howard Taft en Theodore Roosevelt. In 1885 schilderde je 'Luchtkastelen'. In 1886 kocht je een landgoed nabij Mora en het huis werd in de loop van de jaren vergroot, totdat het in 1910 was voltooid.
In 1888 schilderde je 'A Premiere'.
In 1892 schilderde je de dochters van Ramon Subercasseaux. Je maakte portretten van koning Oscar de Tweede van Zweden, van koningin Sophia en van hun kinderen.
Na 1893 maakte je veel portretten in opdracht van rijke en vooraanstaande Amerikanen. Je bent ook bekend om je vrouwelijke naakten en je realistische weergaven van het water. Je werken zijn naast realistisch ook impressionistisch van aard. Je was ook een voortreffelijke beeldhouwer en etser.

In 1889 schilderde je 'In Wikströms atelier', dat een model toont in het atelier van de Finse beeldhouwer Emil Wikström. Tussen 1888 en 1896 verbleef je met Emma vooral in Parijs. Je had een atelier in Montmartre. Je was bevriend met Wikström en jullie deelden elkaars modellen. Je portretten zijn duidelijk door Degas en Renoir beïnvloed.
In 1886 maakte je de aquarel 'Zomerplezier', wat het duurste, Zweedse schilderij is, in 2010 aan een particulier verkocht. Je verzamelde o.a. de kunst van Rembrandt, Bruno Liljefors, Albert Edelfelt en Pehr Hillestrom. In 1920 hebben Emma en jij de Bellman Prize ingesteld, een literatuurprijs voor een uitstekende, Zweedse dichter.

Enkele prachtige naaktschilderijen van jou zijn o.a. 'Freya', 'Dalakulla neemt een bad', 'Vrouw in de boot', 'In de slaapkamer', 'Meisjes uit Dalarna in de sauna', 'Signe', 'De badkuip', 'Hilma Herikson', 'Slapende', 'Archipelago Bloemen', 'Rode kousen' en 'Studio Idyll'. Net als Peter Paul Rubens had je een voorkeur voor gezette vrouwen, neem alleen al zijn 'De kluizenaar en de slapende Angelica'.

Op 22 augustus 1920 overleed je in Stockholm. Je werd 60 jaar en je bent begraven bij de kerk van Mora, met daarnaast het Zorn Museum, dat in 1939 op initiatief van Emma is ingehuldigd.
Emma overleed op 4 januari 1942 in Mora.

Schrijver: Joanan Rutgers, 8 november 2016


Geplaatst in de categorie: idool

4.7 met 3 stemmen 63



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)