Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Als een deftige barones doorkruiste je het azuur

(voor Elise Raymonde de Laroche (1882 - 1919))

Je bent geboren als Elise De Roche op 22 augustus 1882 in Parijs. Jouw vader was een loodgieter.
Als kind was je dol op sport en toen je ouder werd, zwoer je bij motoren en auto's. Als jongedame was je een actrice en een model en hanteerde je de artiestennaam 'Raymonde de Laroche'. Je was geïnspireerd door de luchtvaartpionier Wilbur Wright, die in 1908 in Parijs een gemotoriseerde vlucht demonstreerde.

Je maakte kennis met enkele piloten, met name met de vliegenier/beeldhouwer Ferdinand Léon Delagrange, in 1872 in Orléans geboren. Op 4 januari 1910 stortte hij in Bordeaux met zijn Bleriot eendekker neer, geveld door verraderlijke windstoten. Hij werd 37 jaar. Hij vloog eerder met zijn geliefde, de beeldhouwster Thérèse Peltier, als passagier. Samen met je geliefde Ferdinand kreeg je een zoon, genaamd André. Je besloot om zelf te gaan vliegen.

In oktober 1909 vroeg je jouw vriend, de vliegenier en vliegtuigbouwer Charles Voicin of hij jou wilde leren vliegen. Zijn oudere broer Gabriel was ook een vliegenier. Op 22 oktober 1909 ging je naar de vliegtuigbasis van de knappe broers Voicin nabij Chalons. Hun vliegtuigen konden slechts één persoon herbergen. Charles gaf aanwijzingen vanaf de grond, terwijl jij een vliegtuig bediende. Na een rondje rond het vliegveld steeg je tot 270 meter hoogte. De volgende dag vloog je ongeveer zes kilometer, terwijl er een stormachtige wind woei. Na de eerste twee bochten zei je dat de wind je niet stoorde en je had de vliegmachine geheel onder controle.

In 1910 kreeg je een vliegbrevet van de Fédération Aéronautique Internationale, opgericht in 1905 in Parijs. Je was daarmee de eerste vrouw, die een vergunning als vliegtuigpilote kreeg. Thérèse Peltier en P. van Pottelsberghe waren tot dan aan toe slechts passagiers geweest.
Je deed mee aan luchtvaartshows in Heliopolis (Cairo), Sint-Petersburg, Boedapest en Rouen. Tijdens de show in Sint-Petersburg werd je gefeliciteerd door tsaar Nicolaas de Tweede, die jou prees voor jouw moed en durf. Daar werd je opnieuw 'barones' genoemd, waarna deze titel gehandhaafd werd.

In juli 1910 deed je mee aan een luchtshow in Rheims, die een week duurde. Op 8 juli 1910 crashte jouw vliegtuig en had je zware, levensbedreigende verwondingen; ernstige hoofdletsels en gebroken ledematen. Men twijfelde aan jouw herstel, maar na twee jaar was je weer opgeknapt en vitaal. Je vloog weer.
Eind september 1912 kregen Charles Voicin en jij nabij Belleville-sur-Saône een auto-ongeluk. Charles overleed; hij werd 30 jaar. Jij raakte zwaar gewond.

Op 25 november 1913 won je de Coupe Femina voor een non-stop vlucht van ruim vier uur. Eerdere winnaressen waren Hélène Dutrieu en Marie Marvingt.

In de Eerste Wereldoorlog was je een militaire chauffeuse voor officieren.

In juni 1919 behaalde je als vrouw twee records; je vloog naar 4800 meter hoogte en je vloog een afstand van 323 kilometer.
18 Juli 1919 ging je naar het vliegveld van Le Crotoy, waar je met een co-piloot een experimenteel vliegtuig testte. Tijdens de landing stortte het vliegtuig met een duikvlucht neer en zijn de co-piloot en jij verongelukt.
Je werd 36 jaar.

Schrijver: Joanan Rutgers, 24 december 2016


Geplaatst in de categorie: idool

4.7 met 3 stemmen 60



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)