Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Achter het uitbundige theater gaapte de depressie

(voor Lily Elsie (1886 - 1962))

Je bent geboren als Elsie Hodder op 8 april 1886 in Armley, West Yorkshire. Jouw moeder Charlotte Elizabeth Hodder was een kleermaakster, die eveneens een logeerhuis (Bed & Breakfast) beheerde. In 1891 trouwde jouw moeder met de theaterwerker William Thomas Cotton en werd jouw achternaam Cotton. Je woonde in Manchester en je was de nicht van Wilfred Cotton, de man van de actrice Ada Reeve, die van Joodse afkomst was.

Je schitterde al volop als kinderster, maar je was pijnlijk verlegen, ook als volwassen actrice. In 1895-1896 verscheen je in concerten en pantomimes in theaters in Salford. In 1896 speelde je Prinses Mirza in 'De Arabische Nachten' in het Queen's Theatre in Manchester. Daar speelde je ook zes weken de hoofdrol in 'Little Red Riding Hood'. In Kerst 1898 speelde je Aerielle in 'King Klondike' in het Sarah Lane's Britannia Theatre in Londen. In 1900 speelde je in 'McKenna's Flirtation', in 1901 in 'Dick Whittington', in 1902 in 'The Forty Thieves' en in 1903 in 'Blue Beard'.

Je speelde in Edwardiaanse, muzikale komedies, zoals 'The Silver Slipper' van Owen Hall en 'Three Little Maids' van Paul Rubens. Je werd koormeisje in het Daly's Theatre van George Edwardes. In 'A Chinese Honeymoon' van Sir George Dance speelde je Prinses Soo-Soo en in 'The Little Michus' van André Messager speelde je Madame du Tertre.

Je kreeg vooral succes door jouw rol in de operetta 'The Merry Widow' van Franz Lehár, wat je in 1907 in het Daly's Theatre speelde. Edwardes bracht jou in contact met de beroemde mode-ontwerpster Lucy, Lady Duff-Gordon, die de schitterende kostuums voor jou ontwierp. Zij hielp jou om over jouw verlegenheid heen te komen. Je speelde 778 keer in 'The Merry Widow'. De Engelse teksten waren van Arthur Reed Ropes. Heel Londen had het over jouw perfecte schoonheid en je verscheen op postkaarten. Veel mannelijke bewonderaars stuurden jou extreem dure cadeaus. Jouw meest toegewijde bewonderaars waren overigens vrouwen.

Je gedroeg jezelf absoluut onverschillig tegen de meeste mannen, omdat je vond, dat mannen zich alleen maar tolerant tegen een vrouw gedragen, wanneer een vrouw hen kil behandelt. Afwijzing versterkt de begeerte. Je was één van de meest gefotografeerde schoonheden van het Edwardiaanse tijdperk. Je had de meest kusbare mond van Engeland. In 1909 speelde je in de musical 'The Dollar Princess' en in 1911 speelde je in 'A Waltz Dream' en 'The Count of Luxembourg'. In 1911 trouwde je met John Ian Bullough. Het was een slecht huwelijk, mede omdat John wilde dat je stopte met jouw carrière als actrice en zangeres.

Je trad alleen nog in benefietshows op, terwijl je verder genoot van sociale bijeenkomsten en vossejachten. In 1916 keerde je naar het theater terug en in datzelfde jaar heeft Sir James Jebusa Shannon jou geportretteerd. In 1920 verhuisde met John naar Gloucestershine. In 1927 had je een comeback in 'The Blue Train' en in 1928 in 'The Truth Game'. In 1930 ben je van John gescheiden.

Jouw gezondheid werd minder en je kreeg last van psychiatrische problemen, zoals hypochondrie, waardoor je in diverse verpleeghuizen en in Zwitserse sanatoria vertoefde. Je kreeg een hersenoperatie, die jouw problemen verlichtte. Op 16 december 1962 ben je in het St. Andrew's Hospital in Crickelwood, Londen, overleden. Je werd 76 jaar en je bent in het Golders Green Crematorium gecremeerd.

Schrijver: Joanan Rutgers, 3 juli 2017


Geplaatst in de categorie: idool

3.0 met 1 stemmen 29



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)