Inloggen
voeg je beschouwing toe

Beschouwingen

Overweldigd door de ongerepte natuur van Lapland

(voor Per Leander Engström (1886 - 1927))

Je bent geboren op 27 februari 1886 in Ytterhogdal, gemeente Härjedalen, Zweden. Van 1907 tot 1908 studeerde je aan de Vereniging van Kunstenaarsverenigingen, een school van schilders in Stockholm, geleid door de kunstenaar Sven Richard Bergh. Andere docenten waren o.a. Anders Zorn, Nils Kreuger, Karl Nordström, Per Hasselberg en Christian Eriksson. Ze waren ontevreden over de Academie voor Schone Kunsten.

In de herfst van 1907 werd de kunstenaarsgroep 'De Jongeren' opgericht, met Birger Simonsson als de leider. Andere leden waren o.a. Isaac Grünewald, Tor Bjurström, Arthur Percy, Sigfrid Ullman, Ivar Johnsson, Arthur Sahlén, Einar Nerman en Fanny Falkner, de laatste geliefde van August Strindberg.

Van 1909 tot 1910 kreeg je in Parijs les van Henri Matisse. Er zaten 40 Zweedse leerlingen op de Académie Matisse, o.a. Sigrid Hjertén, Isaac Grünewald, Edward Hald en Einar Jolin. Je bent door het Franse expressionisme beïnvloed op jouw schilderijen met Zweedse motieven. Een groot deel van jouw leven reisde je door Scandinavië om er in de buitenlucht te schilderen. Eén van jouw meest geliefde plekken was het stadje Abisko bij het Torneträskmeer, waar je een eigen huis bouwde.

In het begin van de jaren twintig verbleef je enkele jaren periodiek in Italië, waar je nieuwe inspiratie vergaarde. In diezelfde tijd maakte je diverse plafondschilderingen in het Skandia Theater in Stockholm, een beroemde bioscoop, die op 19 september 1923 is geopend en die door Gunnar Asplund is ontworpen.

Je was aanvankelijk geïnspireerd door Vincent van Gogh, Paul Gauguin en Paul Cézanne en pas daarna door Henri Matisse. In 1913 trouwde je met Maria Edlund en in 1914 werden jullie tweeling-zonen geboren; Kjell Leander en Tord Leander, die beiden artiesten werden. Kjell studeerde in Frankrijk, Spanje en Italië aan de Academies voor Schone Kunsten. Zijn zoon Styrbjörn schilderde ook. Styrbjörn overleed door een tragisch ongeluk in Ystad. Een dag daarna overleed Kjell.

Tord schilderde landschappen en Otte Sköld was zijn leraar. Je was betoverd door de overvloedige natuurtaferelen van Lapland. Je overleed op 6 februari 1927 in Stockholm. Je werd 40 jaar en je bent in de Bos Begraafplaats in Stockholm begraven, waar de actrice Greta Garbo en de dichteres/schrijfster Sonja Akesson ook zijn begraven.

Schrijver: Joanan Rutgers, 30 oktober 2017


Geplaatst in de categorie: idool

4.0 met 3 stemmen 30



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je e-mailadres voor anderen in beeld verschijnt)