start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (104)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (9)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (8)
feest (6)
film (20)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (13)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1119)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (8)
kunst (40)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (34)
literatuur (498)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (22)
moraal (19)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (17)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (58)
rampen (7)
reizen (16)
religie (121)
schilderkunst (79)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (19)
vrouwen (11)
welzijn (13)
wereld (24)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (32)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3222):

Zowel als muze als model

(Hoe onnozel of schijnheilig...?)


Zolang 't Heilig Land geen vrede wil, sluimert hét conflict, feitelijke terugtrekking Britten: 15 mei 1948 - 15 mei 2018, zich in het Midden-Oosten 70 lange jaren reeds gestaag voort. Het broeit voort en de gevolgen hiervan worden direct door zowel Israëliërs als Palestijnen (in)direct (mondiaal) gevoeld. Dit conflict dat als hopeloos en onoplosbaar wordt gezien. Volgens de bekende Joodse schrijver van romans en artikelen over het conflict, komt er pas vrede als beide kampen genoeg hebben van het conflict. Net zoals vaak ruzies tussen man en vrouw, aldus Amos Oz. Problemen worden niet opgelost, ze verdwijnen door vermoeidheid en uitputting.

>>>>>>>

En ik maar denken, bij het zien van het omslag dat Wiske, een stoere en vrolijke meid, type grote-mond-met-een-klein-hartje, vooral als het over Schanulleke gaat, een metamorfose heeft ondergaan. Blijkt bij het openslaan van SUSKE en WISKE nr. 342, getiteld DE ZWARTE ZWEVERS dat de cover wel wordt gesierd door zowel Suske als Wiske, alleen dan in duikersuitrusting en blijkt die op het eerste oog, op míjn eerste oog vermeende nieuwe Wiske, geen Wiske, maar Faya te heten; een onderwaterwezen dat Suske en Wiske c.s. smeekt mee te gaan naar Humidus, de stad onder water...

<<<<<<<

De Zwitserse beeldhouwer en schilder Alberto Giacometti leefde in de 20ste eeuw, van 1901 t/m 1966. Deze Zwitsers-Franse beeldhouwer en tekenaar beeldhouwde lopende of staande, maar in elk geval langgerekte figuren van brons met een ruw geboetseerde huid. Al Giacometti's mannen reppen zich, dus haasten zich voort, terwijl zijn sculpturen van vrouwen, gedwongen of ongedwongen rustig afwachten... . Als uitstekende leerling gedurende zijn schooljaren van 1915 tot 1919 kreeg Giacometti de beschikking over een atelier om in zijn vrije tijd te kunnen schilderen en beeldhouwen. De Basiliek van San Marco is de kathedraal en de grootste kerk van Venetia, alwaar Alberto Giacometti veel inspiratie opdeed om die in zowel Florence, Assisi als Rome in hoogstaande zowel beeldhouw- als schilderkunst om te zetten. Alberto Giacometti woonde en werkte in de Parijse kunstenaarswijk Montparnasse. Hoewel eenzaam, werkte hij hier 's-ochtends aan zijn beelden om vervolgens 's-middags te tekenen en/of musea te bezoeken. In 1949 huwde Giacometti Annette Arm, waarna zijn productiefste periode met zijn vrouw, zowel als muze als model was aangebroken...!

Schrijver: Annejan Kuperus, 06-01-2018


ajkuperusathotmail.com


Geplaatst in de categorie: kunst

Deze inzending is 60 keer bekeken

3/5 sterren met 2 stemmen.



Er zijn nog geen reacties op deze inzending.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)