start toeval vragen forum links zoek contact gastenboek inhoud

Categorieën:

actualiteit (104)
adel (1)
afscheid (4)
algemeen (19)
bedankt (3)
dieren (8)
discriminatie (9)
drank (6)
economie (11)
eenzaamheid (13)
emoties (18)
erotiek (2)
ex-liefde (2)
familie (8)
feest (6)
film (20)
filosofie (115)
fotografie (6)
geld (6)
geschiedenis (13)
geweld (4)
haiku (1)
heelal (22)
hobby (3)
humor (23)
huwelijk (1)
idool (1119)
individu (6)
internet (5)
jaargetijden (7)
kerstmis (8)
kinderen (20)
koningshuis (8)
kunst (40)
landschap (3)
lichaam (3)
liefde (34)
literatuur (498)
maatschappij (73)
mannen (2)
milieu (7)
misdaad (22)
moraal (19)
muziek (413)
natuur (20)
oorlog (17)
ouders (1)
overig (11)
overlijden (21)
partner (2)
pesten (5)
politiek (48)
psychologie (58)
rampen (7)
reizen (16)
religie (121)
schilderkunst (79)
school (5)
sinterklaas (4)
sms (1)
snelsonnet (1)
spijt (2)
sport (17)
taal (22)
tijd (26)
toneel (3)
vakantie (5)
verdriet (6)
verhuizen (1)
verkeer (6)
voedsel (3)
vrijheid (19)
vrouwen (11)
welzijn (13)
wereld (24)
werk (13)
wetenschap (25)
woede (4)
woonoord (5)
ziekte (32)

tabblad: beschouwingen

< vorige | alles | volgende >

beschouwing (nr. 3280):

In pricipe-zekerheden

Pieter Saenredam, bekend door zijn stadsgezichten, is eind 16de eeuw, in 1597 te Assendelft geboren. Zijn bekendheid heeft Saenredam mede door zijn verfijnde tekeningen en schilderijen van het interieur van kerken verworven.

Wat dit laatste betreft, is zijn 'Interieur van de Sint-Odulphuskerk in Assendelft' beslist veelzeggend. Pieter Saenredam was de eerste kunstschilder die bestaande kerkinterieurs tot onderwerp nam. Toevallig ken ik Assendelft redelijk, dat wil zeggen het Assendelft van eind jaren '80, begin jaren '90 van de vorige eeuw. Ook voor haar en mij heeft de tijd niet stilgestaan; inmiddels beide rond de 50, al had dit voor ondergetekende ook heel anders kunnen uitpakken als ik destijds niet zou zijn gereanimeerd. Helaas zette zij een punt, daar ziekte haar vrijwel nooit positieve sporen achterlaat...! Uiteraard heb ik het dan over de gevolgen van die betreffende ziektes. Zij weet niet dat ondergetekende door zijn ziektes, die aan elkaar verwant zijn, een andere persoon in zichzelf heeft ontdekt die bronnen in zijn eigen zowel fysiek als geest heeft aangeboord die bij een continuering van mijn gezondheid en liefdesrelatie, waarschijnlijk, nooit zóuden zijn aangeboord.

Een bijzondere plek in mijn hart zal zij ten allen tijde hebben.

Voor haar zou ik bundels vol kunnen dichten. De ene over haar zijn en de andere over haar haar, de derde over haar ogen en om het kwartet te completeren over haar soms ruw-fijnbesnaarde kwaliteiten als destijds jonge vrouw. Inmiddels meer van God los dan aanhankelijk, zonder het gevoel Iets of Iemand te missen, keert zij regelmatig terug in mijn gedachten; geldt dit niet voor de Eerste liefde van iedereen? Mocht hiervan op een of andere manier sprake zijn, dan zou mij dit gelukkig prijzen, hoewel ik er verder natuurlijk helemaal niets mee opschiet...! De gevolgen van mijn ziekte hebben onze relatie verwoest. Zou die ziekte zich niet hebben gemanifesteerd, dan had ik haar zonder enige twijfel ten huwelijk gevraagd. Over haar antwoord had ik mij voor mijn ziekte zich openbaarde geen zorgen gemaakt. Die ziekte heeft ervoor gezorgd dat veel vragen óf niet zijn gesteld óf ontkennend zouden zijn beantwoord.
Deze wereld is vaak hard; hard voor zichzelf, de mensheid, maar zeker ook voor de toekomende tijd, dit is helaas slechts feit. De toekomst biedt naast veel in principe-zekerheden, ook veel van het tegenovergestelde. Onzekerheden, zowel mondiaal als persoonlijk gezien.

De geboren eind 16de-eeuwse en gestorven 17de-eeuwse Hollandse kunstschilder, tekenaar en prentmaker Pieter Saenredam, vooral bekend door dus zijn schilderijen van het interieur van kerken, maar eveneens door zijn stadsgezichten, was een Noord-Hollander pur sang die op bijna 68-jarige leeftijd te Haarlem is overleden en begraven; een typische schildersstad. In de Noordelijke Nederlanden destijds toonaangevend en in (een deel van) Saenredams Actieve periode belangrijker dan bijvoorbeeld Amsterdam...!

Schrijver: Annejan Kuperus, 17-03-2018


ajkuperusathotmail.com


Geplaatst in de categorie: schilderkunst

Deze inzending is 86 keer bekeken

3/5 sterren met 2 stemmen.



Er zijn 2 reacties op deze inzending:

Naam:Annejan Kuperus
Datum:18-03-2018
Bericht:Jij hebt gelijk Ton; toch vind ik het als schrijver van 'In principe-zekerheden' van belang daar mijn eerste liefde net als Saenredam afkomstig is uit de Zaanstreek; toen ik haar leerde kennen stond haar ouderlijk huis in Assendelft, waar zij en ik vele weekenden aangenaam hebben doorgebracht. Deze link is dus gelegd tijdens mijn voorbereiding op het schrijven van deze beschouwing. Op het moment dat ik Assendelft las, gingen mijn gedachten terug naar eind jaren '80 van de vorige eeuw en vervolgens is de inspiratie geboren...!

Naam:Ton Hettema
Datum:17-03-2018
Bericht:Het stuk over je relatie en je ziekte lijkt hier een verdwaalde interjectie als knakworst tussen een hotdog-broodje Saenredam.


Geef je reactie op deze inzending:

( vink aan als je niet wilt dat je emailadres voor anderen in beeld verschijnt)